• Strategie & appdevelopment PostNL

  • Strategie & appdevelopment PostNL

  • Strategie & appdevelopment PostNL

  • Strategie & appdevelopment PostNL

PostNL dienstverlening op je smartphone

PostNL wilde graag hun veelgebruikte diensten op een eenvoudige en innovatieve manier ontsluiten op de mobiele telefoon. One Shoe was de uitverkoren partij voor de samenwerking met PostNL. In samenwerking met PostNL heeft One Shoe de mobiele strategie en positionering uitgewerkt. Vanuit dit oogpunt is de ontwikkeling begonnen en zijn de veelgebruikte diensten als: posttarieven zoeken, een postcode of adres vinden, PostNL vestigingen of diensten vinden en track & trace raadplegen als mobiele diensten ontsloten.

Mobile Integration Award

De ontwikkelingen op het gebied van mobiel door PostNL is men niet ontgaan. De mobiele strategie van PostNL werd in 2011 genomineerd voor de MIA (Mobile Integration Award). Tijdens Mobile Convention Amsterdam 2011 was voor de derde keer op rij de Mobile Integration Award uitreiking. De Mobile Integration Award werd overhandigt aan het bedrijf dat in 2010/begin 2011 het medium mobiel het best heeft geïntegreerd in de bedrijfsprocessen of communicatie. Andere genomineerden waren: Sanoma Media, Park-line, Bol.com en Mocreate.

Bij de beoordeling van de kandidaten is onder meer gelet op innovatie, mate van integratie, inzetbaarheid en de resultaten.

Samenwerking

PostNL ervaart de samenwerking met One Shoe als zeer prettig en meedenkend: “One Shoe is een zeer professioneel bedrijf wat pioneert in de mobiele markt, zowel vanuit marketing als technisch perspectief."

One Shoe werkt inmiddels al 5 jaar intensief samen met PostNL om de mobiele positie in de markt uit te breiden en te verbeteren.

Android & iOS applicaties

Gezien de goede respons en harde groei van de mobiele markt heeft PostNL besloten om verschillende applicaties aan te gaan bieden. One Shoe bedacht en ontwikkelde daarom voor PostNL een iPhone applicatie en een Android applicatie. De applicaties zijn inmiddels al duizenden keren gedownload en het gebruik hiervan stijgt nog elke dag.

Mobiele website

Naast de apps is One Shoe ook verantwoordelijk geweest voor het uitdenken en ontwikkelen van de mobiele website. Binnen deze website waren ook weer de eerder genoemde diensten aanwezig. Consumenten kunnen bijvoorbeeld op basis van GPS de dichtstbijzijnde locaties van postkantoren en brievenbussen vinden. Ook introduceerde PostNL het concept Try Now via de mobiele website.

Layar applicatie

De postkantoren / brievenbus zoeker is uiteindelijk ook beschikbaar gemaakt als Layar applicatie. Gebruikers konden hierdoor direct zien waar de dichtsbijzijnde brievenbus was.

Direct Mobile Marketing (DMM)

In de loop van het jaar werd het aanbod aangevuld met de mogelijkheid om een tweedimensionale barcode (Quick Response Code) toe te voegen aan direct mailings. Hiermee introduceerde PostNL in samenwerking met One Shoe mobile Direct Mobile Marketing (DMM) in de wereld. Deze service wordt aangeboden in combinatie met een mobiele actiewebsite, zodat consumenten zelf via hun mobiele telefoon meer informatie over een product of dienst kunnen opvragen. Bedrijven waaronder SOS Kinderdorpen, KPN, de Oranje Camping en V&D hebben hier al gebruik van gemaakt.