• Makelaarsland reclame campagne

    Makelaarsland reclame campagne

  • Makelaarsland reclame campagne

    Makelaarsland reclame campagne

Over Makelaarsland

Makelaarsland, de grootste NVM-makelaar van Nederland, is ontstaan uit het gevoel dat het vak van makelaar anders kan en moet. Daarmee heeft Makelaarsland zich in het afgelopen decennium afgezet tegen de gevestigde orde van traditionele makelaars. 

Doel van de campagne

Waar veel makelaars een sterke regionale focus hebben is de uitdaging voor Makelaarsland om landelijk naamsbekendheid te realiseren die alle regionale makelaars overstijgt. De spontane naamsbekendheid diende met 12% te groeien.

 

Perceptie van de makelaar

De perceptie van het beroep makelaar op zichzelf is een communicatieve uitdaging, van een “internet makelaar” is de uitdaging nog groter. Voor traditionele makelaars is de sociale gunfactor een heel belangrijk sales instrument – het netwerk van de lokale makelaar is groot – en de persoonlijke relatie is snel gelegd. 

 

De campagne van Makelaarsland had als doel om de perceptie van de dienstverlening te veranderen, maar ook tegelijkertijd de positionering te verduidelijken. En als laatste natuurlijk het gat van de ontbrekende sociale gunfactor dekken. Veel mensen kiezen hun makelaar namelijk op basis van emotie.

 

Campagnestrategie

Het internet maakt zoeken naar een huis een online aangelegenheid waardoor de rol van de makelaar niet meer het bij elkaar brengen is van vraag en aanbod. De rol is het tot stand brengen van een transactie. 

Daarnaast kunnen consumenten werkzaamheden zelf waar vroeger de makelaar voor werd betaald. Een rondleiding, een beschrijving van het huis, foto’s maken van het huis, allemaal zaken die mensen zelf kunnen. 

'Laat je niets wijsmaken!'

Makelaarsland heeft het product dat past in de nieuwe tijd: openheid over de markt, en alleen betalen voor zaken die je niet zelf kunt doen. De rest is relatief eenvoudig, zeker met de goede informatie die beschikbaar is.

De makelaar speelt echter vaak de rol van baken van zekerheid en maakt gebruik van onervarenheid. Maar feitelijk is alleen de transactie ingewikkeld en de onderhandeling voor velen ongemakkelijk. Betalen voor wat je daadwerkelijk nodig hebt. Voor de rest geldt: laat je niets wijsmaken! Slimme verkopers kiezen voor Makelaarsland.

Makelaarsland commercial

 

Multi-channel campagne

Er is gekozen voor een multi-channel aanpak van TV, radio, display en doorvertaling in de eigen website.

 

De resultaten

De campagne heeft op een sympathieke manier de consument gewezen op de keuzes die gemaakt kunnen worden bij het zoeken van een makelaar, de juiste handelingen zelf verrichten en daarmee duizenden euro’s besparen, dat is slim. 

 

Het opzoeken van de grenzen van sympathiek versus de eerlijkheid over het vak van makelaar is succesvol uitgevoerd, de cijfers bewijzen het én de ophef van traditionele makelaars die zich betrapt voelen bewijzen het. Traditionele makelaars reageerden massaal op de ‘Laat je niets wijsmaken’ campagne.

 

 

Geïnteresseerd of meer informatie?

Neem contact op