One Shoe logo

5 Digital Marketing Trends in 2016 volgens Michel van Velde

Michel van Velde werd gevraagd door Dutch Digital Agencies naar de 5 belangrijkste trends op het gebied van Digital Marketing in 2016.

One Shoe | 03 dec 2015

Wat gaat er in 2016 gebeuren op het gebied van Digital Marketing? CEO Michel van Velde werd door Dutch Digital Agencies gevraagd naar de vijf belangrijkste digitale thema's op het gebied van Digital Marketing in 2016. Wat kunnen we verwachten?

Deze en andere voorspellingen zijn ook gepubliceerd op Adformatie.nl

Adformatie

Customer experience en customer data

Gepersonaliseerde en doelgerichte marketing

Michel van Velde: “We leven niet langer in een wereld waarin we bezig zijn met die ene interactie zonder na te denken over wat voorafgaand aan deze interactie plaatsvindt of waar deze interactie toe moet leiden. De volgende generatie marketeers gebruikt technieken als Service Design om de gehele customer experience te definiëren en vorm te geven, van het eerste tot aan het laatste touchpoint. Customer data wordt daarmee nog essentiëler dan het nu al is: door alle klantgegevens te combineren kunnen we gepersonaliseerde customer experiences creëren die volledig toegespitst zijn op de wensen en behoeften van de individuele klant. 

Van smart device naar smart data

Data-driven marketing

Michel van Velde : “Organisaties die een vooruitziende blik hebben, zullen in 2016 verdere stappen zetten op het gebied van data-driven marketing. Op dit moment zijn er wereldwijd al zo’n 5 biljoen connected devices en dat aantal stijgt met de dag. De verwachting is dat dit aantal in 2020 gestegen is tot zo’n 50 biljoen devices wereldwijd. Televisie, brillen, auto’s, horloges, koelkasten… meer en meer devices zullen ’smart and connected’ worden."

"Al deze apparaten genereren samen een ongelooflijke hoeveelheid aan data. Daar moeten we wat mee! Met een data-driven marketingaanpak zorgen organisaties ervoor dat zij meer relevant worden door het aanbieden van content, services en interacties op het juiste moment en de juiste plaats aan de juiste persoon."

Agile op campaigning gebied

"Marketing teams maken in 2016 steeds meer gebruik van methodieken uit de IT wereld als Lean, Agile, Scrum and Kanban. Want met marketingacties waarvan de kanalen en budgetten maandenlang van tevoren zijn bepaald, missen marketeers tegenwoordig het momentum om te scoren."

Agile methodieken stellen marketeers in staat om real-time te reageren

"Marketing teams ’nieuwe stijl’ zijn klein, multidisciplinair en werken nauw samen. Ze werken ’Agile’, in korte iteraties (sprints), en kunnen snel anticiperen op nieuwe ontwikkelingen, data-analyses en de steeds veranderende touchpoints. Deze methodieken stellen marketeers in staat om ’real-time’ te reageren en ervoor te zorgen dat de juiste gepersonaliseerde boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon terecht komt.”

Marketing automation in het MKB

“Marketing automation is in 2016 niet alleen haalbaar voor Amazon of Bol.com maar wordt ook bereikbaar voor het MKB. Marketing automation – het helpen van prospects in hun aankoopproces door hen geautomatiseerd relevante content aan te bieden om zo uiteindelijk de leadconversie te verhogen - wordt nu nog nauwelijks ingezet in het MKB-segment maar de eerste stappen zullen in 2016 gezet worden."

"Marketing automation start niet met de implementatie van complexe en allesomvattende systemen maar met de juiste mindset en de eerste functionaliteiten. Ik adviseer altijd om klein te beginnen, bijvoorbeeld met het opzetten van een content strategie om vervolgens aan de slag te gaan met social media marketing automation of email marketing. Zet kleine stapjes om uiteindelijk grote veranderingen te boeken."

E-health & life analytics

“Digital gaat in de health sector een enorme vlucht nemen. Hoewel de implementatie nog verder gemeengoed zal moeten worden, worden de mogelijkheden steeds zichtbaarder, ook voor de eindgebruiker. Zo ontwikkelde One Shoe in 2015 apps waarmee het mogelijk is om automatisch een alert te krijgen wanneer je bloeddruk of hartslag buiten bepaalde waarden valt en die dit rechtstreeks communiceert aan de zorgverlener. Dit soort functionaliteiten worden in 2016 steeds toegankelijker."

Over One Shoe

Bureau One Shoe is een geïntegreerd reclame- en internetbureau uit Utrecht met 40 specialisten op het gebied van strategie, design, UX, reclame, web- en mobile development. One Shoe werkt onder meer voor DHL, ING, Universiteit Utrecht, Walibi en vele anderen.