One Shoe logo

Creative & Digital Agency

6 voordelen van self-service portals voor B2B organisaties

Beantwoord je vragen van klanten vooral telefonisch? Dat is erg persoonlijk, maar niet zo efficiënt. Wanneer klanten in een online omgeving zelf documenten op kunnen vragen en afspraken kunnen plannen is dat een stuk handiger.

One Shoe | 15 apr 2021

Ontdek de voordelen van een B2B self-service portal!

Over self-service portals

Een self-service portal is een online omgeving waar klanten of relaties informatie en bestanden kunnen opzoeken. Zoals de naam al doet vermoeden, kunnen zij zelf zaken regelen, zonder dat contact met een medewerker van het bedrijf in kwestie nodig is. 

Denk hierbij aan de verzendstatus inzien van een lopende bestelling, bedrijfsgegevens aanpassen, betalingen regelen of een factuur downloaden. 

Zo’n omgeving is afgesloten en persoonlijk. Na het inloggen krijgt de klant alleen zijn eigen persoonlijke gegevens te zien, of die van het bedrijf dat hij vertegenwoordigt. 

Lees verder: Alles wat je moet weten over B2B portals

Een portal van toegevoegde waarde voor mijn organisatie?

We begrijpen dat een persoonlijke relatie een belangrijk aspect blijft bij zakendoen. Toch betekent dat niet dat elke vraag via de telefoon of door middel van persoonlijk mailcontact opgelost dient te worden. Beide partijen kunnen hun tijd efficiënter indelen.

Beantwoorden je accountmanagers vaak dezelfde vragen? Is er veel mail- of belcontact over zaken die net zo goed geautomatiseerd kunnen worden? Dan is een self-service portal waarschijnlijk van toegevoegde waarde voor jouw organisatie. Je medewerkers kunnen zich dan juist focussen op complexere vraagstukken en werken aan diepere klantrelaties.

Een self-service portal heeft veel voordelen, ook voor B2B

Voordelen voor B2B

Bij webshops en andere B2C-webomgevingen is een self-service portal al jaren een bekend onderdeel. Maar ook steeds meer B2B-organisaties zien er de voordelen van:

1. Tijd en kosten besparen voor de organisatie

In de eerste plaats bespaart een self-service portal de organisatie een hoop tijd en (personeels)kosten. Repetitieve taken worden geautomatiseerd en (onnodig) klantcontact geminimaliseerd, waardoor personeel meer tijd heeft voor klantvragen die tijd en aandacht behoeven, of andere taken kan uitvoeren. Het laten bouwen van een B2B self-service portal is een eenmalige investering, maar verdient zich vanzelf terug. 

2. Tijdsbesparing voor de klant of relatie

Maar ook klanten en relaties zelf besparen kostbare tijd. Door middel van toptaken kunnen zij supersnel de belangrijkste zaken zelf regelen zonder steeds contact op te moeten nemen met jouw organisatie. Zo kan de aanwezigheid van een self-service portal een USP worden om juist met jouw bedrijf in zee te gaan.

3. Centraal geregeld

Het is voor zowel jouw de organisatie als de klant fijn dat zaken in één systeem centraal geregeld zijn. Alle communicatie, facturen, contracten en overige documentatie worden op één plek verzameld en zijn niet langer verspreid over talloze e-mailtjes of losse systemen. 

3. Onafhankelijk

De klant kan altijd en overal zelf zijn zaken regelen. Het enige wat hij nodig heeft is een device met een internetverbinding. Hierdoor is hij niet gebonden aan een bepaalde plaats of aan kantoortijden. Ook kan hij altijd zelf controleren of gemaakte afspraken correct zijn doorgevoerd.

4. Meer data beschikbaar

Sommige organisaties zijn bang dat het persoonlijke aspect verloren gaat door het gebruik van (meer) digitale systemen. Maar dat is wat ons betreft niet terecht. Een self-service portal kan je dienstverlening júist personaliseren!

Je hebt namelijk veel meer persoonlijke data en kan precies zien wat mensen allemaal doen, bekijken en aankopen. Dit biedt juist kansen voor meer interactie en personalisatie, wat weer nieuwe business opportunities kan opleveren!

5. Doorlopend inzicht

Het afnemen van een dienst of product duurt in B2B over het algemeen wat langer dan een gemiddelde aankoop uit een B2C-webshop. Het is dan handig om te zien hoever je in het proces zit, wat allemaal besproken is en wat de huidige stand van zaken is. 

Een B2B self-service portal maakt het makkelijk om de geschiedenis en communicatie op een tijdlijn inzichtelijk te maken. Dat werkt een stuk fijner dan een reeks mails steeds terug moeten lezen.

6. Gestandaardiseerde manier van werken

Met een self-service portal neem je de regie (weer) in handen en bepaal jij hoe offertes ondertekend worden, bestanden moeten worden aangeleverd of aanvragen ingediend moeten worden.. Door vaste stappenplannen (‘flow’) te integreren creëer je een gestandaardiseerde manier van werken. Op basis van data kun je deze processen vervolgens steeds verder optimaliseren, om het zo voor alle betrokkenen nog efficiënter en prettiger te maken.

Overtuigd?

Je weet nu wat een B2B self-service portal is, voor welke organisaties het van toegevoegde waarde kan zijn en wat de voordelen zijn. Van plan om er één te gaan bouwen? Lees onze tips voor de bouw van een succesvol self-service portal!

Wil je de bouw van jouw portal liever uitbesteden aan een ervaren bureau? Neem dan contact met ons op. Wij zijn specialist op het gebied van digitale oplossingen!

Ook een self-service portal ontwikkelen?

Neem dan contact op met Peter (Digital Consultant)