One Shoe logo

Creative & Digital Agency

6 onmisbare onderdelen voor een patiëntgerichte ziekenhuiswebsite

Ziekenhuiswebsites bedienen verschillende doelgroepen. Denk aan bezoekers, werkzoekenden, werknemers en onderzoekers. Maar de grootste doelgroep zijn de patiënten die voor een afspraak of behandeling komen. In dit artikel leggen we uit hoe je met name deze groep in gedachten houdt bij het bouwen van de website.

One Shoe | 02 feb 2021

Belangrijke onderdelen voor website van een ziekenhuis

Een behandeling in het ziekenhuis is veelal een ingrijpende gebeurtenis. Het is daarom belangrijk voor patiënten om de juiste en complete informatie te vinden. Onderstaande website onderdelen zorgen ervoor dat patiënten op jouw ziekenhuiswebsite gemakkelijk vinden waar ze naar zoeken en dat ze een prettige gebruikservaring hebben.

1. Afdelingspagina

Patiënten hebben zelden met alle afdelingen van een ziekenhuis te maken. Een longpatiënt is bijvoorbeeld waarschijnlijk alleen geïnteresseerd in de afdeling longgeneeskunde. Om het voor patiënten gemakkelijker te maken, is het daarom beter om te focussen op de informatie die voor hen relevant is.

De afdelingspagina fungeert daarom als de homepage voor een patiënt. Wat we hiermee bedoelen, is dat alle informatie over een bepaalde afdeling op één pagina gebundeld wordt en vanaf daar doorverwijst naar onderliggende pagina’s. Vanaf de afdelingspagina kan bijvoorbeeld doorverwezen worden naar specifieke behandelingen, relevante informatie en personeel dat op deze afdeling werkt.

Afdelingspagina Jeroen Bosch Ziekenhuis website

2. Behandelpagina

Eén van de onderliggende pagina’s van de afdelingspagina is de behandelpagina. Dit type pagina bevat informatie over specifieke behandelingen. Om bij het voorbeeld van longgeneeskunde te blijven, is dat bijvoorbeeld de behandeling van COPD of astma.

Een behandelpagina heeft meerdere doelen.

  1. Informatie delen - Praktische informatie voor patiënten en andere geïnteresseerden. Alle relevante informatie rondom de behandeling, veelgestelde vragen en praktische tips.
  2. Vindbaar in Google worden - Uitgebreide informatie over behandelingen en aandoeningen vergroot de vindbaarheid in zoekmachines als Google. Zo ben je als ziekenhuis al in de oriënterende fase in beeld. Door goed te informeren is de kans groter dat mensen uiteindelijk voor jouw ziekenhuis kiezen.
  3. Expertise laten zien - Met uitgebreide online informatie bouwt een ziekenhuis aan thought leadership. Door steeds naar voren te komen in verschillende zoekopdrachten en veel gerefereerd te worden, krijgt het ziekenhuis (of afdeling) een imago van leiderschap.
Behandelpagina OLVG Ziekenhuiswebsite

3. Artsenpagina

Voorafgaand aan een eerste bezoek vragen veel patiënten zich af met wie ze nu eigenlijk een afspraak hebben. Online gaan ze op zoek. Ziekenhuizen kiezen er daarom steeds vaker voor om profielpagina’s van betreffende artsen op te nemen in de website. Artsen zijn voor veel mensen namelijk letterlijk het gezicht van het ziekenhuis. Bovendien verzeker je mensen ervan dat je de juiste expertise in huis hebt.

De artsenpagina’s bevatten meestal:

  • Naam en titel
  • Foto
  • Een kort cv
  • Medische publicaties en/of andere medische prestaties
  • Specialismen of aandachtsgebieden waarin de betreffende arts werkzaam is
  • Eventueel een korte persoonlijke tekst
Artsenpagina op een ziekenhuiswebsite

4. Zoekfunctie

Bij medische terminologie of complexere zaken is een zoekopdracht binnen een ziekenhuiswebsite niet altijd even gemakkelijk. De achterliggende zoekintentie is belangrijker dan de daadwerkelijke zoekopdracht. Het is slim om de zoekfunctie hierop aan te passen.

Optimaliseer de zoekfunctie daarom voor:

  • Verkeerde spelling
  • Synoniemen
  • Omschrijvingen

Een alternatieve optie is om een visuele manier van zoeken aan te bieden. Door gebruikers uit verschillende delen van het lichaam te laten kiezen, navigeren zij zonder lastige terminologie te gebruiken intuïtief naar de juiste pagina.

Zoeken op lichaam op de website Jeroen Bosch Ziekenhuis

5. Zorgpaden

Een behandeling bestaat meestal niet alleen uit een operatie of eenmalig bezoek, maar uit een zogenaamd zorgpad. Helderheid over de stappen in het zorgproces is een belangrijk onderdeel van de patient journey. Behandelpagina’s zijn een goede plaats om bezoekers hierop te attenderen.

Zorgpas op de website van Jeroen Bosch Ziekenhuis

6. Publicatie van wachttijden

Bij niet-acute zorg kunnen patiënten meestal zelf kiezen wanneer zij geholpen willen worden. Wel hebben veel behandelingen met wachttijden te maken. Informatie hierover is populair en er wordt online veel naar gezocht. Bovendien zijn ziekenhuizen verplicht om informatie rondom wachttijden te publiceren. Goed om deze dus op de website te plaatsen.

Wachttijden op de St. Antonius Ziekenhuis website

Download de whitepaper 'Een patiëntgerichte ziekenhuiswebsite realiseren'

In dit artikel hebben we zes onmisbare onderdelen benoemd voor een patiëntgerichte ziekenhuiswebsite. Maar er komt natuurlijk nog veel meer kijken bij het bouwen van een website voor een ziekenhuis!

Wil je nog meer de diepte in? Download dan onze Whitepaper ‘Een patiëntgerichte ziekenhuiswebsite realiseren’!

Meer informatie over het laten ontwikkelen van je website?

Peter (Business Consultant) adviseert je graag!