One Shoe logo

Creative & Digital Agency

Alles wat je moet weten over community platforms

Een community platform brengt mensen bij elkaar. Het gaat daarbij niet om de acties die zij (willen) uitvoeren, maar om een bepaald thema dat hen verbindt. In dit artikel delen we onze kennis over online communities en het bouwen van een succesvol platform.

One Shoe | 18 feb 2021

Community platform: Wat het is, de mogelijkheden + 5 tips

Wat is een community platform?

Community betekent gemeenschap. Een community vormt zich rondom een bepaald thema. Denk bijvoorbeeld aan een community rondom een geloof, een bepaalde game of een muzieksmaak.

Een community platform is een online omgeving waar een groep mensen met dezelfde interesses elkaar online vinden. Ze kunnen met elkaar communiceren, informatie met elkaar delen en discussiëren. Denk bijvoorbeeld aan een forum rondom een bepaald thema. Sterke communities kenmerken zich door een wij-gevoel onder de gebruikers. 

Een community platform is niet hetzelfde als een online platform. Een online platform is veel breder. De doelgroep hoeft daarbij niet aan elkaar verbonden te zijn rondom een bepaald thema, maar de acties en handelingen die zij kunnen uitvoeren staan centraal. 

Voorbeelden

Bij One Shoe ontwikkelen we award-winning community platforms. Voorbeelden van ons werk zijn:

  • Kanker.nl- Dé plek in Nederland voor iedereen die met kanker te maken krijgt. Als (ex)patiënt, naasten en professionals. Er is gevalideerde informatie over de ziekte te vinden, er worden gesprekken gevoerd en ervaringen uitgewisseld. Kanker.nl won de Dutch Interactive Award voor de beste community website in Nederland.
Drupal Communityplatform kanker.nl
  • Zorginnovatie.nl- Community platform voor zorginnovaties in Nederland gericht op co-creatie. Partijen worden samengebracht om samenwerkingen aan te gaan, ideeën te toetsen en hun netwerk uit te breiden.
Zorginnovatie community platform

Mogelijkheden bij het bouwen

Wil je zelf een community platform ontwikkelen? Dan kun je gebruik maken van kant-en-klaar pakketten of maatwerk. Beiden hebben zo hun voor- en nadelen.

Kant-en-klaar pakketten

Kant-en-klaar pakketten zijn over het algemeen goedkoper dan het laten bouwen van een compleet nieuwe community website. Het harde werk is immers al gedaan, je hoeft het alleen nog naar jouw wensen en smaak in te vullen. 

Een nadeel is dat je afhankelijk bent van de begrenzingen van het pakket. En dus ook dat je daarbinnen beperkt blijft om dingen anders of beter te doen. Ook zijn standaardoplossingen vaak overcompleet: ze bevatten veel functionaliteiten waar jij (en je gebruikers) helemaal niet op zitten te wachten. 

Voorbeelden van kant-en-klaar community oplossingen zijn:

  • Hivebrite - Alles-in-één online community pakket voor bedrijven, scholen en non-profitorganisaties. Het bevat een forum, de mogelijkheid om evenementen op te zetten en groepen te maken.
  • Tribe - Alles-in-één community pakket dat gebruikers de mogelijkheid biedt om te discussiëren, vragen te stellen en te reageren op content rondom een merk.
  • Disciple - Maak je eigen community app. De oplossing richt zich vooral op het bouwen van netwerken als alternatief voor social media platformen. Gebruikers kunnen content plaatsen, livestreams opzetten, berichten sturen, vrienden maken en meer.
  • Buddypress - Op Wordpress gebaseerde oplossing voor online communities, teams, en groepen.

Maatwerk

Als een standaardpakket voor jouw idee werkt, is dat natuurlijk geweldig. Bij een goede aanbieder klik je jouw community platform zo in elkaar en kun je van start. Maar wie niet-standaard functionaliteiten wil en niet vast wil zitten aan een vast stramien komt al snel bij een maatwerkoplossing uit. 

Met maatwerk bedoelen we het handmatig coderen en ontwerpen van een digitale oplossing. Voor het bouwen van een maatwerk community platform zijn verschillende oplossingen:

  • Drupal - Populair CMS framework voor het bouwen van online (community) platformen. Oorspronkelijk ook vooral daarvoor ontwikkeld, maar inmiddels uitgegroeid tot een enterprise-level framework voor veel meer. Drupal is open-source en geschreven in PHP. De beschikbare modules en thema’s zijn allemaal compleet naar eigen invulling te gebruiken en met configuratie aan te passen zonder dat er maatwerk bij komt kijken. Maar áls er maatwerk nodig is, biedt Drupal hiervoor sterke en beproefde mogelijkheden. Een mooie mix dus van standaardisering en aanpasbaarheid. Onder andere de online platformen van Rijksoverheid en De Telegraaf zijn ermee gebouwd.
Drupal uitemrate geschikt voor de bouw van community platform
  • Laravel - Ontwikkelframework Laravel draait om de scripttaal PHP. Ontwikkelaars hoeven de code niet met de hand te schrijven, maar gebruiken de building blocks die het framework biedt. Hierdoor komen zij sneller tot een werkende oplossing. Er is met Laravel echter altijd sprake van maatwerk - de building blocks zijn voor leken niet klik-en-klaar in elkaar te zetten.
  • WordPress - Het bekendste CMS ter wereld. Met de eerder genoemde Buddypress-variant als mooi startpunt. Wordpress en Buddypress zijn tot op zekere hoogte ook in te zetten als maatwerk oplossing voor het bouwen van community websites, maar het beheer kan uitdagend worden bij veel maatwerk of afwijking van standaard functionaliteiten.

Tips voor succes

Op basis van onze ervaring in het bouwen van maatwerk community platformen willen we je enkele tips meegeven. Let op de volgende punten wanneer je aan de slag gaat met de ontwikkeling van jouw platform:

  1. Betrek de doelgroep actief - Een community platform valt of staat bij het uiteindelijke gebruik van de doelgroep. Voelen ze zich er niet thuis? Dan zal het nooit een bloeiende online gemeenschap worden. De input van eindgebruikers is daarom de sleutel tot succes. Die input haal je al vroeg in het realisatieproces op door je doelgroep te betrekken bij ideation of middels interviews.
  2. Stel gebruikers centraal - Stel jezelf niet de vraag ‘Wat kan ik allemaal voor leuke functionaliteiten bedenken?’, maar ‘Welke functionaliteiten willen mijn gebruikers terugzien?’. Stel gebruikers centraal (UX Design) en faciliteer in hun behoeften. Focus je op hun toptaken, niet op edge cases en technisch complexe uitdagingen.
  3. Focus op de community - Wat is het thema en wat zijn de belangrijkste acties die daarbij horen? Richt je daar juist op en niet op allerlei randzaken eromheen. Later kun je altijd nog verder uitbouwen met aanvullende features en details.
  4. Blijf testen - Een nieuwe functionaliteit of herindeling moet altijd getest worden. Zoals jij het bedoeld hebt, is namelijk niet altijd hoe gebruikers het gebruiken. En wat voor jou een waardevolle toevoeging lijkt, kan door gebruikers heel anders geïnterpreteerd worden.
  5. Privacy by design - Vergeet je verplichtingen rondom privacy niet! De GDPR schrijft duidelijk voor wat er van je verwacht wordt, maar onderschat het niet. Privacy moet geen afterthought zijn, maar moet vanaf dag één op de agenda staan.

Lees verder: Online community platform bouwen? Zo maak je het tot een succes

Community platform laten bouwen?

Wij ontwikkelen award-winning online community platforms. Gebruiksvriendelijk,  doelgroepgericht en op maat. Zodat mensen elkaar gemakkelijk kunnen vinden en zij hun kennis en ervaringen kunnen delen. Van plan om ook een community platform te ontwikkelen? We helpen je graag op weg. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Ook een community platform bouwen?

Job (Business & Digital Consultant) kan je hier alles over vertellen!