One Shoe logo

Creative & Digital Agency

Waarom een creatief concept onmisbaar is voor jouw website

Er bestaat geen Coca Cola zonder Happiness, geen oudejaarslot zonder Freddy en geen Pickwick zonder een goed gesprek. Een creatief concept is wat deze merken onderscheidend maakt ten opzichte van andere (vergelijkbare) merken. Dit geldt ook voor websites. Wat maakt de website van jouw organisatie uniek?

Lize Gerritsen | 12 mrt 2020

creatief concept onmisbaar is voor jouw website

Je hebt duizenden ideeën, je teamgenoten hebben er miljoenen, maar waarom heeft de website van jouw organisatie toch niet het succes wat je voor ogen hebt? Je belt een bureau om je te helpen: van strategie, tot UX en development. Goed bezig! Toch wil ik je een advies geven: om echt impact te maken op het leven van de eindgebruiker is een creatief concept onmisbaar. Het bruggetje tussen jouw organisatie en de behoefte van jouw (toekomstige) klant. Een creatief concept is daarom een must have als je onderscheidend wilt zijn, het draagt bij aan het bereiken van je doel en de duurzame connectie met je doelgroep, over al jullie kanalen.

Maar, wat is een concept?

Een creatief concept kent honderden beschrijvingen. Maar since the chef is always right, vroeg ik het onze Creative Director Bart te Riele (yes, hierboven op de foto): “In het kort: Een concept is een overkoepelende gedachte die zorgt voor herkenbaarheid en verbinding, waar iedere keer nieuwe ideeën onder ontwikkeld kunnen worden. Het helpt klanten en bezoekers te begrijpen waar jij voor staat en wat je te bieden hebt. Het maakt je onderscheidend en relevant. Een 'creatief idee' is eenmalig, maar een concept gaat lange tijd mee.”

creatief concept onmisbaar is voor jouw website

De essentie van een creatief concept

Een creatief concept helpt je om onderscheidend te zijn. Hetgeen waarom jouw organisatie toegevoegde waarde levert aan het leven van de doelgroep. Het creatieve concept draagt dit uit. Maar waarom is dat zo belangrijk voor jullie website?

1. Het raakt je doelgroep

Het is natuurlijk heel fijn als mensen je online weten te vinden, via een Google Ads campagne, via een zoekopdracht of social media. Maar hoe zorg je ervoor dat ze ook daadwerkelijk tijd op de website spenderen, een connectie met het merk krijgen, je later opnieuw weten te vinden en misschien wel overgaan tot actie? Nou, door de doelgroep te leren kennen en de focus te leggen op jullie gelijkenissen. Wat drijft je doelgroep? Waarom komen ze op de website? Door je doelgroep te leren kennen weet je hoe je ze kan raken. Het ontwikkelen van een persona is hier een handige methodiek voor. Een persona is een levendige karakteriserende beschrijvingen van je doelgroep. Hiermee krijg je veel meer gevoel bij hun leefwereld en motivaties. Deze inzichten en trends zorgen ervoor dat je digitale oplossing hen raakt en écht verder helpt.

2. Het communiceert jouw toegevoegde waarde

“Wat doe jij eigenlijk voor werk?” Als dit je wordt gevraagd kan je een hele opsomming beginnen, maar wat veel belangrijker is, is waarom je doet wat je doet. Er zijn waarschijnlijk nog vele mensen die hetzelfde doen als jij, maar niemand ís jou. Dát is jouw unieke verhaal. Hetzelfde geldt voor jouw organisatie. Hetgeen waardoor jouw merk waarde toevoegt aan het leven van de doelgroep. Je merkidentiteit vertelt je wie je bent, vanuit de ‘waarom’.

Airbnb kwam in 2013 bijvoorbeeld op een markt terecht waar platforms zoals Booking en Tripadvisor de hoofdrol hadden. Met Airbnb’s concept ‘Belong anywhere’ beloofde ze dat je je overal kan thuishoren en transformeerde ze de hele travel industry. Elk merk kan dat, think big! Zolang je maar op zoek gaat naar de unieke waarde van jouw organisatie. En ja, dat kunnen ook kleine details zijn die je uitvergroot.

3. Het brengt je boodschap gericht over

Wie is de doelgroep en wat is de waarde die jouw merk kan toevoegen aan het leven van de doelgroep? De antwoorden op deze vragen vormen jouw boodschap: wat je wilt vertellen. Maar hoe vertel je dat? Een concept kan het effect van jouw boodschap laten zien, legt een vergelijking, laat de voordelen zien van een product of dienst of legt associaties door bijvoorbeeld emotie er aan te koppelen. Zo vertelt Dove niet dat je hun crème moet kopen omdat het zo fijn is. Daar zijn er duizenden van. Nee, je koopt het verzachtende spul (misschien onbewust) omdat je het associeert met de zelfverzekerdheid van de vrouw.

4. Het geeft je website houvast

Met een concept blijf je altijd dichtbij je oorspronkelijke einddoel. Het brengt branding, copy, UX en Visual Design bij elkaar. Alle keuzes hebben een reden en elke keuze - van iconen tot fotografie, van tekst tot conversie buttons - moet aansluiten op de combinatie van jouw merk en doelgroep. Wat komt er op de conversie button? Op de ‘over ons’ pagina? Wat wordt de opbouw van de pagina? Wordt het u of jij? Al dit soort vragen kan je refereren aan het concept. Is het in lijn met het verhaal? Helpt het je doel te behalen? Ja? Nou perfect, go for it! Hiermee blijf je tot in de detail jouw verhaal communiceren, zonder ruis.

Écht impact

Een goed creatief concept is middelen overstijgend. Het is hét verhaal voor jouw merk, campagnes, commercials, social media strategie, digitale strategie.. alles! Met nét die woord- en beeldkeuze die de juiste snaar raakt. Dat wat jouw organisatie onderscheidt van die andere partij in jouw branche. Daarom zullen wij altijd doorvragen wanneer jij ons vraagt om een website, om zo te helpen echt impact te creëren op het leven van jouw doelgroep.