One Shoe logo

Creative & Digital Agency

Damen Shipyards maakt digitale transformatie met ‘Oceans of Possiblities’

Damen Shipyards ondergaat met ondersteuning van digitale agencies Born05, One Shoe en IQuality een digitaal transformatietraject. Vanuit de centrale merkgedachte ‘Oceans of Possibilities’ als leidraad, gesterkt door de digitale veranderingen in de wereld en de digitale behoeftes bij klanten, wil de internationale scheepswerven groep haar doelgroepen een rijkere en digitale klantervaring bieden en daarvoor wil het moderne digitale mogelijkheden optimaal benutten. Onderdeel van deze digitale transformatie is de vernieuwde website Damen.com, die vandaag live is gegaan.

One Shoe | 30 sep 2021

digitale transformatie Damen Shipyards

Damen Shipyards Group is wereldwijd actief op het gebied van defensie, scheepsbouw en engineering en exploiteert ruim 36 scheepsbouw- en reparatiewerven. De digitale kanalen zijn voor Damen Shipyards van groot strategisch belang voor de verdere uitbouw van de marktpositie en het versterken van het merk. Met de digitale transitie naar een omnichannel klantbenadering en de transitie naar één centrale merkgedachte ‘Oceans of Possibilities’ is er een start gemaakt van een  complete digitale transitie en de online toekomst van Damen.

Jitte Milder, Brand & Marketing Communications Manager - Damen: “De vernieuwde digitale merkidentiteit is ontwikkeld om toepasbaar te kunnen zijn binnen de hele customer journey van inspiratie, oriëntatie, consideratie tot aankoop en de service periode erna. Een consistente merk visualisatie en beleving van ‘One’ Damen. Hierdoor krijgen de digitale touchpoints een veel grotere rol te spelen in het overbrengen van het merk, de merkwaarden en merkbeleving. De launch van de nieuwe website is hierbij de start, waar ik super trots op ben.”

“Ons digitale transformatie programma is erop gericht onze klant via alle kanalen centraal te zetten dus zowel via onze sterke fysieke sales, als ook via de verschillende digitale kanalen. Wij willen op elk moment in de customer journey in alle kanalen onze klanten c.q. relaties en geïnteresseerden inspireren, binden en aanzetten tot het aangaan van een verbintenis met Damen”, aldus Mathilde Meeuwis - Bokhoven, Customer Experience Manager -  Damen. 

De digitale transformatie startte met de ontwikkeling van een nieuwe merkidentiteit door Digital Branding Agency Born05. Timo Wilbrink, Creative Director Born05: “Wij ontwikkelden een nieuwe branding die naadloos aansluit bij Damen’s nieuwe merkgedachte ‘Oceans of Possibilities’ en die klaar is voor toepassing op online- en offline domeinen. Deze nieuwe stijl, vastgelegd in een online stijlgids, gaf One Shoe de handvatten om aan de slag te gaan met de digitale doorvertaling voor het gehele digitale landschap.”

Ronald Nieuwenhuis, teamlead van Iquality: “Digitale transformatie is een continu proces waarbij het van belang is dat teams efficiënt kunnen werken aan de ontwikkeling van digitale producten. Daarvoor hebben we development en operations processen ingericht en het hele platform opgebouwd binnen de Microsoft Azure Cloud omgeving. Hiermee is het digitale platform van Damen ook technisch klaar voor de toekomst en zijn we in staat om snel en regelmatig nieuwe functionaliteiten aan te bieden. Hiermee behoudt Damen Shipyards zijn digitale voorsprong.”

Michel van Velde, CEO van One Shoe: “Naast dat het belangrijk is dat de digitale uitstraling van Damen Shipyards consistent is en naadloos past in die merkgedachte, moet het ook optimaal aansluiten op de behoeften van de klant. Daarom zijn we bij de ontwikkeling van Damen.com en het bijbehorende klantportaal My Damen gestart vanuit de merkstrategie en hebben we op basis daarvan de bijbehorende digitale visie en positionering ontwikkeld. Zo zetten we een stevig fundament neer waar we het user experience design en de technische ontwikkeling van de site en portal op hebben gebaseerd.”

Door de samenwerking van de betrokken partijen zijn alle visuele, strategische en technische aspecten samengekomen om de klant een sterke en positieve ervaring te bieden en voor Damen een glansrijke digitale toekomst te realiseren.

Meer weten over deze case?

Neem dan contact op met Michel van Velde (Founder & CEO)