One Shoe logo

Creative & Digital Agency

Drupal 9 als CMS voor je B2B strategie

Een goede website is een onmisbaar onderdeel in de digitale strategie van B2B bedrijven en organisaties. Aan de basis van een succesvolle B2B website ligt de keuze voor een CMS (content management systeem). Het Drupal 9 CMS is een van 's werelds meest toonaangevende CMS'en en past uitstekend in de B2B strategie van je organisatie. We leggen uit waarom.

Floris Derksen | 04 jun 2020

Het Drupal 9 CMS past uitstekend in de B2B strategie van je organisatie

Voor veel bedrijven die actief zijn in de Business to Business (B2B) markt is het hebben van een goede, representatieve website van groot belang. Maar met alleen een mooie website ben je er niet! De website moet ook de gekozen marketingstrategie ondersteunen om zo bijvoorbeeld leadgeneratie mogelijk te maken.

Uit welke elementen bestaat een digitale B2B strategie en hoe ondersteunt het Drupal CMS en haar functionaliteiten of modules de B2B strategie?

De klassieke B2B funnel strategie

Voor bijna alle bedrijven en organisaties die actief zijn in een B2B markt is het werven van opdrachtgevers via digitale kanalen vandaag de dag niet meer weg te denken. Om te doorgronden hoe deze opdrachtgevers geworven worden, wordt vaak het AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) model toegepast. Dit wordt ook wel de funnel genoemd. Tijdens het besluitvormingsproces van de klant doorloopt de klant elke stap van de funnel om zo uiteindelijk klant te worden.

Dit model leunt sterk op de gedachte dat potentiële opdrachtgevers elke stap volgordelijk doorlopen en zo uiteindelijk het doel bereiken. En als organisatie richt je je marketing activiteiten zó in dat deze deze elke stap in de funnel verzorgt.

Recente inzichten omtrent gedrag leren ons echter dat dit proces veel organischer en minder volgordelijk is dan men denkt.  De lineaire aard van deze funnel verliest daarom de laatste tijd steeds meer draagvlak, en zorgen de nieuwe inzichten over gedrag  voor nieuwe modellen. 

Een nieuwe kijk op de funnel: het Flywheel funnel model

Een van de meest recente b2b modellen is het 'Flywheel' funnel model van Hubspot. Dit is een circulair model met de fases Attract, Engage en Delight. Het Flywheel funnel model gaat in plaats van een lineair proces veel meer uit van een continu proces om klanten voor je te winnen. In ieder fase van dit proces staan andere zaken centraal.

Het Flywheel Funnel model van Hubspot

De fases uit dit model zullen we in dit artikel gebruiken om te onderzoeken waar Drupal 9 kan helpen de B2B strategie te faciliteren.

De Flywheel funnel ingevuld met Drupal 9

Wat is Drupal 9?

Drupal 9 is een opensource content management systeem (CMS) dat bedrijven en organisaties kunnen gebruiken om hun website mee te ontwikkelen, content te beheren en hun digitale ambities rondom marketing en dienstverlening waar te maken (lees hier meer over het Drupal CMS).

1. Attract 

In de Attract fase ligt de focus op het in contact komen met prospects door zichtbaar te zijn op het moment dat zij op zoek gaan naar een oplossing voor hun probleem of een manier om hun doelen te bereiken. De Attract fase kan je als marketeer op verschillende manieren invullen: 

  • Blogging

Een belangrijk element van een B2B strategie is content marketing. Om potentiële klanten te bereiken is het belangrijk kennis te delen door middel van artikelen of blogs. Daarnaast helpt dit ook bij het versterken van de vindbaarheid in zoekmachines. 

  • Dienstverlening communiceren

Eén ding is zeker: als je je bezoekers zover hebt gekregen je website te bezoeken wil je dat je dienstverlening op de juiste manier wordt gecommuniceerd.

Het Drupal CMS levert hiervoor prima oplossingen zoals de paragraphs module en de layout manager. Deze functionaliteiten stellen redacteuren in staat om content pagina’s op te bouwen uit elementen en zo een gestapeld verhaal rondom je dienstverlening te vertellen. Een voorbeeld waarin wij dit hebben toegepast is bijvoorbeeld te zien op de sector pagina’s van DHL Parcel.

Drupal 9 is door zijn veelzijdigheid en flexibiliteit bij uitstek een meer dan volledige tool om je content strategie tot een succes te maken. Zo zijn de volledig flexibele content types zeer geschikt voor het aanbieden van content in verschillende structuren zoals artikelen, pagina’s en landingpages. Helpen de Yoast SEO module en de Wysiwyg editor content managers met het schrijven van de juiste en voor zoekmachine geoptimaliseerde content. En kan content door middel van de uitgebreide media module met bijvoorbeeld afbeeldingen tot leven worden gebracht.

Daarnaast is de prettige user interface handig in gebruik voor redacteuren. Ook beschikt Drupal 9 over een Content API waarmee content gedistribueerd kan worden naar mobile apps of andere media.

2. Engage

In de Engage fase is je communicatie gericht op het opbouwen van relaties met potentiële klanten. Daarnaast gaat het om het bieden van mogelijkheden om de interactie aan te gaan met de organisatie.

  • Overtuigen

Vandaag de dag is het vanzelfsprekend om bezoekers te overtuigen door middel van landing pages. Dit zijn pagina’s die één onderwerp, product of dienst met behulp van een elevator pitch verkopen aan de bezoeker en vervolgens vaak eindigen met een call to action. Hiervoor zijn binnen Drupal 9 wederom de paragraphs module en de layout manager zeer geschikt. Door verschillende paragraphs elementen te gebruiken is de redacteur in staat de pagina zo op te bouwen dat er een overtuigend verhaal ontstaat. Daarnaast kan de redacteur een vervolgstap in bijvoorbeeld de vorm van een webform of nieuwsbrief aan de pagina koppelen.

  • Contact maken

Eén van de veel gebruikte manieren om contact te maken met je doelgroep is het gebruik van webformulieren. De webforms module binnen Drupal 9 is hiervoor zeer geschikt. Met verschillende velden zijn webformulieren op te bouwen en af te stemmen op de gewenste situatie.

  • Relatie opbouwen

Ook biedt de Drupal community veel modules die integraties met Marketing automation systemen zoals Salesforce, Hubspot en Marketo bieden. Hiermee kunnen potentiële klanten in kaart worden gebracht en op het juiste moment worden voorzien van relevante content. Op deze manier kan de organisatie geleidelijk aan een relatie opbouwen met potentiële klanten. 

3. Delight

De Delight fase uit het Flywheel funnel model richt zicht op de manier waarop bestaande klanten je organisatie en dienstverlening ervaren. Een positieve klantervaring zal leiden tot ambassadeurschap en het aantrekken van nieuwe opdrachtgevers.

  • Mijn-omgeving

Om ook digitaal je dienstverlening te ontsluiten is een 'Mijn-omgeving' of klantportaal voor opdrachtgevers onmisbaar. Een 'Mijn-omgeving' kan het best omschreven worden als een afgeschermde plek waarop bestaande klanten kunnen inloggen en vervolgens de interactie kunnen aangaan met de organisatie. Zo kunnen bijvoorbeeld bestaande klanten op de hoogte worden gehouden, kunnen klanten extra diensten afnemen of service ontvangen rondom afgenomen dienstverlening. Drupal 9 is bij uitstek geschikt om deze rol te vervullen. Doordat zaken als account functionaliteiten, gebruikers registratie en gebruikersrollen 'out- of-the- box' in Drupal 9 aanwezig zijn, kunnen er complexe service omgevingen en klantportalen ontwikkeld worden.  

  • E-commerce

Afhankelijk van of de dienstverlening het toestaat, zou je als organisatie ook aanvullende producten zoals marktrapportages, tools of software kunnen aanbieden. Drupal 9 biedt hiervoor verschillende E-commerce functionaliteiten zoals order management, bestel flows en betaal integraties. 

Drupal 9: veelzijdig CMS voor B2B

Op basis van de bovenstaande functionaliteiten kunnen we stellen dat de veelzijdigheid van Drupal 9 als CMS en beschikbare modules goed in te zetten zijn voor een digitale B2B strategie. En met veelvuldige integratie mogelijkheden doet Drupal 9 op dit gebied niet onder voor Closed Source CMS’en. Wel is de effectiviteit van de implementatie afhankelijk van de juiste combinatie van modules, functionaliteiten, front-end en content. Het is daarom net als bij alle CMS systemen belangrijk een juiste partner te kiezen voor implementatie. Als bureau hebben we vele succesvolle B2B implementaties met Drupa gedaan, bijvoorbeeld voor DHL Parcel en Leaseplan International.

Op zoek naar een ervaren Drupal specialist?

Tibor (Digital Consultant) adviseert je graag over jouw Drupal vraagstuk