One Shoe logo

Creative & Digital Agency

Nieuw CMS kiezen? 8 situaties waarin een headless CMS de juiste keuze is

Ben je van plan om een nieuwe digitale oplossing te bouwen? Dan is het misschien ook wel tijd om een nieuw CMS te kiezen. Benieuwd wat er naast de traditionele CMS’en nog meer voor mogelijkheden zijn? Ontdek dan het headless CMS!

Jordy van Raaij | 19 mei 2021

headless CMS kiezen

Welke mogelijkheden zijn er?

Een CMS is een afgesloten omgeving waarin je de content beheert die op een website of andere digitale oplossing te zien is. Traditioneel gezien is het CMS naadloos verbonden met de presentatielaag. De back-end en front-end zijn als het ware verweven, waarbij een aanpassing in het CMS meteen zichtbaar wordt voor bezoekers.

Maar naast het traditionele CMS kun je tegenwoordig ook kiezen voor een headless CMS. Dat werkt net even anders.

Wat is een headless CMS?

Bij een headless CMS is de presentatielaag losgekoppeld van de achterkant. De content wordt in een op zichzelf staande omgeving beheerd en door middel van een API aan de website gekoppeld. Je bouwt dus in feite een losse front-end en koppelt vervolgens het CMS eraan vast. 

Dit levert een aantal belangrijke voordelen op:

  • Je kan je content op één plaats beheren en publiceren op verschillende kanalen.
  • Veiliger doordat de database niet rechtstreeks bereikbaar is.
  • Het is toekomstbestendig. Ben je niet (meer) tevreden met je CMS, dan kun je zonder al te veel gedoe verhuizen naar een andere aanbieder.
  • Meer creatieve vrijheid omdat je niet vastzit aan de standaard oplossingen binnen je CMS. De front-end kan volledig gebouwd worden zoals je het wil en je zet het CMS in zoals jij dat voor ogen hebt.

Lees verder: Wat is een headless CMS? En wat zijn de voordelen?

8 situaties waarin headless de beste keuze is

Het is altijd afhankelijk van jouw specifieke doelen en wensen wat de beste CMS keuze is. In onderstaande situaties is een headless CMS de beste keuze:

1. Je wil niet meer vastzitten aan één totaaloplossing

Veel platformen verdienen aan een zogenaamd lock-in principe.  Klanten zitten dan met hun hele systeem vast in één oplossing. Denk bijvoorbeeld aan Sitecore of Hubspot.

Prima zolang het werkt, maar zodra je nieuwe functionaliteiten wil moet je bijbetalen. En wanneer je bepaalde functionaliteiten wil die niet mogelijk zijn binnen het systeem, zit er niets anders op dan dit te accepteren of complex maatwerk uit te voeren. Weinig flexibiliteit en hoge kosten dus.

Bij een headless CMS zal je dit probleem niet hebben. Ben je niet meer tevreden met je CMS? Dan kun je zo overstappen naar een andere aanbieder. En wil je nieuwe services koppelen aan jouw website, dan houdt niemand je tegen.

2. Je wil the right tool for the right job

Een traditioneel CMS groeit vaak uit tot de hub waarin alle software gecombineerd wordt. Maar een headless CMS is precies waar de afkorting voor staat: een systeem om je content te managen. Niets meer en niets minder. 

Verder kun je gewoon de tools gebruiken die jij graag wilt gebruiken, in plaats van de standaardoplossingen die je CMS aanlevert. ActiveCampaign gebruik je bijvoorbeeld voor e-mailmarketing en Google Analytics voor inzichten. Deze koppel je gewoon direct aan je front-end zonder tussenkomst van je CMS. 

3. Je wil content multichannel publiceren vanaf één plek

Bij een headless CMS beheer je al je content in één omgeving. Vanuit verschillende websites, apps en wearables kan dit vervolgens tegelijk ingeladen worden. Je hoeft dus geen apart CMS per kanaal te gebruiken en niet voor elk kanaal afzonderlijk content toe te voegen of te wijzigen. Dit heet een Digital Experience Platform (DXP). Zo'n DXP heeft ook als voordeel dat er geen verschillende versies van je content ontstaan.

4. Je wil makkelijk integraties met andere koppelingen leggen

Het koppelen van software door middel van API's is heel eenvoudig en goed beheerbaar. Bovendien kun je makkelijker je bestaande software koppelen in een headless opstelling dan in een traditionele architectuur. Denk dan bijvoorbeeld aan het koppelen van een bestaand CRM- of ERP-systeem. Een traditioneel CMS moet hier een specifieke plugin voor hebben of complex maatwerk gebruiken. Bij een headless architectuur knoop je de API’s zo aan elkaar.

5. Je wil snel kunnen anticiperen op nieuwe technologische ontwikkelingen

Heb je een nieuwe marketing automation tool op het oog die je graag wilt inzetten? Of gebruikmaken van de laatste ontwikkelingen op het gebied van mobile VR? Dan is het bij een standaard CMS maar de vraag wanneer je aanbieder deze koppeling mogelijk maakt. Bij een headless CMS kun je het gewoon meteen integreren in je front-end en aan de slag!

6. Je wil veel vrijheid in het (UX) Design van je digitale platform

Bij een headless CMS is de front-end nog een leeg canvas. Je bepaalt helemaal zelf hoe je de front-end vormgeeft omdat de content uit de API geen layout bepaalt. Hierdoor hebben designers en UX-ers meer creatieve vrijheid voor het vormgeven van de gebruikservaring. Dit in tegenstelling tot een traditioneel CMS waarbij de bestaande opmaak invloed heeft op de uiteindelijke weergave en gebruikservaring.

Een goed voorbeeld hiervan is de website van meubelmerk Pode, waarvoor we een premium brand experience hebben neergezet. Dankzij de headless aanpak hadden we veel vrijheid om bijvoorbeeld vloeiende overgangen tussen verschillende pagina’s, diverse scrolleffecten en intuïtieve animaties mogelijk te maken zonder in te leveren op snelheid van de site.  

headless CMS kiezen

7. Je wil snel doorontwikkelen

Omdat de opstelling een stuk lichter is ten opzichte van een traditionele opstelling kun je sneller aanpassingen maken en doorontwikkelen. Nieuwe functionaliteiten kunnen (in de toekomst) snel worden toegevoegd. 

8. Je wilt 'clean code' onder de motorkap

Bij een traditioneel CMS maak je meestal geen gebruik van alle functionaliteiten en mogelijkheden. Maar de code wordt wel geladen! Bovendien sluiten plugins niet naadloos op elkaar aan, waardoor je veel overlap en overbodige code in je website injecteert. Bij een headless CMS heb je dit probleem niet. De code waaruit je project bestaat is ook de code die het daadwerkelijk nodig heeft, niets meer. De code is zo clean als je hem zelf maakt.

Zijn er ook nadelen?

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan het gebruik van een headless CMS. Je marketeers zullen bijvoorbeeld met verschillende systemen moeten leren werken. Maar wanneer je the right tool for the right job gebruikt, maak je wél gebruik van tools die excelleren in wat ze doen. 

Verder zijn de initiële kosten voor het bouwen van een website of app met een headless CMS meestal wat hoger. Er komt immers meer maatwerk bij kijken. Maar onderhouds- en abonnementskosten vallen dan weer een stuk lager uit.

Hulp nodig met kiezen?

Komen bovenstaande situaties je bekend voor? Ben je benieuwd of jouw organisatie of project gebaat is bij een headless CMS? Neem contact met ons op! We helpen je graag de juiste keuze te maken.

Meer weten over wat een headless CMS voor jou kan betekenen?

Neem dan contact op met Jordy