One Shoe logo

Hoe verhoog je als zorgorganisatie je digitale innovatievermogen?

De ontwikkeling van nieuwe digitale producten en diensten in de zorg kan heel lang duren. Terwijl het in een wereld waarin we moeten bezuinigen juist van belang is dat je innoveert. Hoe ontwikkel je sneller eHealth ideeën, toets en test je deze om zo tot oplossingen te komen die ook daadwerkelijk hun weg naar de praktijk vinden?

One Shoe | 28 dec 2017

7 Tips voor in de dagelijkse praktijk

Waar kun je morgen mee aan de slag?

1. Stel een veranderteam samen

Stel een team samen uit alle gelederen van je organisatie, met mensen vanuit management, marketing en IT maar bovenal: de zorgverlening. Met een multidisciplinair team kunnen alle invalshoeken benaderd worden. Samen met dit team kun je een visie gaan ontwikkelen rondom digitale innovatie en een stip aan de horizon zetten voor de komende jaren. Belangrijk is wel dat ook de eindbeslisser (product owner) onderdeel is van het team, zodat beslissingen sneller worden genomen en deze product owner onderdeel is van het innovatieproces. 

De intensiteit en inzet van het veranderteam verschilt per organisatie. Maar ook als je nog helemaal aan het begin staat, en het team alleen als werkgroep af en toe bij elkaar komt, is dit al waardevol! 

Kijk ook: Spotify Engineering Culture - Agile Enterprise Transition with Scrum and Kanban

2. Betrek de patiënt

Goede innovatie begint bij de eindgebruiker! Een succesvol digitaal product of dienst sluit aan op de belevingswereld van de patient. En juist als het idee het huidige zorgproces omgooit, is het van groot belang om vroegtijdig de patiënt hierbij te betrekken. Doe dit bijvoorbeeld met: 

3. Experimenteer en leer

Succesvolle digitale innovaties vloeien voort uit experimenten en tests. Dit is een aanpak die voortkomt uit de wereld van Product Design. Producten worden hier ontwikkeld op basis van een sterke visie, in plaats van enkel als antwoord op klassiek marktonderzoek. Want als je dat doet, blijf je doorgaans binnen de gebaande paden. De iPod, iPhone of een dienst als Uber zou dan ook niet bestaan als de bedenkers vanuit klassiek behoefteonderzoek zouden hebben gewerkt. Innoveer daarom door te experimenteren en te leren. Een praktische methode hiervoor is Google Design Sprints; een methode ontwikkeld door Google Ventures. Met Google Design Sprints werk je in 1 fulltime week van idee naar een concreet prototype dat getest is bij eindgebruikers.

4. Testen in plaats van valideren

Het testen van je idee is de beste manier om tot inzichten te komen. Kijk naar de interactie tussen je digitale product en de eindgebruiker. Zo ontdek je wat werkt en vooral wat niet. Door zo vroeg mogelijk te testen, voorkom je verkeerde keuzes. Het organiseren van tests biedt je de kans om de organisatie mee te laten kijken. Het organiseren van tests stimuleert de cultuur om te leren. “Fail” krijgt daarbij ook een hele nieuwe lading: First Attempt In Learning. Usability tests komen in vele soorten in maten: 

5. Start klein

De kunst is om klein te beginnen. Grootschalige platformen en oplossingen zijn vaak gedoemd om te mislukken of duren jaren voordat ze tot zichtbaar succes leiden. Door klein te beginnen kom je sneller tot iets dat tastbaar is en tot verandering leidt; zodat je dit kunt uitdragen. Dus focus je op relatief kleine onderdelen. Denk aan een specifieke zorgvraag, behandeling of activiteit.

Het voordeel van klein beginnen is dat de ruimte om te experimenteren vaak groter is. En het ontwikkelen van een goede service is een stuk eenvoudiger als de hoeveelheid taken beperkt is. Kijk maar naar succesvolle mobiele apps: de meeste doen maar een aantal dingen, en dat doen ze goed (Tikkie, Buienradar, Bankieren apps). Een leuke designmethode hiervoor is de Core Path Methode. Met dit model kun je in een workshop snel tot de kern van een bepaalde oplossing komen. 

6. Creativiteit is een vaardigheid

Iedereen is in staat om creatief te zijn en te komen tot nieuwe ideeën. Gefrustreerd zitten wachten tot het eureka-moment gaat je in ieder geval niet helpen. Een rustig hoofd blijkt meestal de beste basis voor een nieuw idee. Daarom bedacht de baas van Google ooit dat al zijn medewerkers een dagdeel per week mogen freewheelen: nadenken over verbeteringen, dingen uitproberen, als het maar samenhangt met hun werk. Het zoekmachinebedrijf is ervan overtuigd dat de innovatie vooral plaatsvindt in die ‘aanklooi-uren’. Er zijn talloze methoden om mensen te stimuleren om tot nieuwe ideeën te komen. Maar het neerzetten van de juiste sfeer en cultuur werkt daarbij het beste. 

7. Draag innovatie uit

Show, don't tell! Het is leuk als jij met je directe collega’s zorgt voor verandering maar de grote innovatie-slagkracht moet komen vanuit de gehele organisatie. Laat daarom vooral zien dat je aan het innoveren bent. Niet alleen met coole gadgets en technieken; maar vooral door te laten zien dat je aan het leren bent. Creëer een ruimte binnen je organisatie waarin je dit laat zien. En vertel het verhaal ook online. Laat zien waar je mee bezig bent, welke inzichten je opdoet, wat goed gaat, waar je van geleerd hebt. Deel dit intern maar het liefst ook extern als je organisatie dit aandurft.

Sprint

How To Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days

Jake Knapp

 > Bekijk boek

Innoveer jezelf

In 6 stappen innovatief in je werk

Gijs van Wulfen

> Bekijk boek

Samenwerkingsgids RVO

Innoveren in de zorg = samenwerken

RVO

> Bekijk boek