One Shoe logo

Creative & Digital Agency

De meerwaarde van een klantportaal voor logistieke dienstverleners

Voor organisaties actief in transport & logistiek is het al lang niet meer voldoende om zendingen netjes en op tijd van punt A naar punt B te vervoeren. Zowel particuliere als zakelijke klanten verwachten (eisen!) tegenwoordig een hoog serviceniveau. In dit artikel leggen we uit welke rol een klantportaal kan spelen bij het bieden van een optimale dienstverlening in de logistieke sector.

One Shoe | 02 nov 2020

Klantportaal ontwikkelen voor logistieke dienstverleners

In transport en logistiek zijn marges smal, is de tijdsdruk hoog en leveren vervoerders min of meer vergelijkbare diensten. Het is complex om op die aspecten nog écht onderscheidend te zijn. Waar je je als logistieke dienstverlener wél op kunt onderscheiden is op het gebied van service en klantgerichtheid.

Bedrijven die ten opzichte van de concurrentie superieure service leveren hebben structureel een hoger marktaandeel. Zij onderscheiden zich door transparante informatievoorziening, leverbetrouwbaarheid, beschikbaarheid en flexibiliteit.

Een goed ingericht klantportaal brengt je service naar een hoger niveau, draagt bij aan loyale klanten en een hogere klantwaarde.

De rol van een klantportaal in transport & logistiek

Een klantportaal (ook wel client portal of mijn-omgeving genoemd) is een gepersonaliseerde digitale omgeving achter een login, waarin de klant interactie kan hebben met je organisatie en zaken kan inzien of regelen. 

Door het klantportaal naadloos te integreren met de back-office systemen kunnen servicemedewerkers beter hun werk voor de klant doen. Zo hoeven medewerkers niet meer een groot gedeelte van hun tijd bezig te zijn met rapporten en queries opmaken, en staat de telefoon bij de klantenservice niet meer continu roodgloeiend met klantvragen. Dat soort zaken wordt dan opgevangen in het klantportaal. Bovendien biedt het een kans om je klanten nog beter te bedienen. Hoe? We leggen het uit. 

1. Een klantportaal biedt real-time inzicht in logistieke processen

Klanten - of het nu zenders, ontvangers, importeurs of exporteurs zijn - willen inzicht en daarmee grip op hun zendingen. Waar bevindt het zich nu, ligt het op schema? Met een klantportaal bied je je klanten 24 uur per dag, 7 dagen per week realtime inzicht in de status van zijn vracht en zendingen. Door inzicht te geven in realtime statussen kan het bedrijf zijn planning en bedrijfsvoering er op aanpassen.

Real-time inzicht bieden via een klantportaal doe je zo:
  • 24/7 tracking en zichtbaarheid van de vracht, lading of zending
  • Bied inzicht in laadinformatie, afspraaktijden of updates van de laadstatus
  • Maar ook: geleverde diensten, voorraadhistorie, gemaakte kosten, in- en uitslagen, facturen
  • Realtime weerberichten zodat je hierop kunt anticiperen en mogelijke vertragingen kunt opvangen
  • Lopende contracten inzien

2. Een logistiek klantportaal biedt klanten grip op taken

Er zijn veel zaken die klanten geheel zonder tussenkomst van je medewerkers kunnen regelen. Denk aan het printen van retourlabels, pick-ups boeken of contractwijzigingen doorvoeren. 

Dat is overigens niet alleen prettig voor de klant maar ook voor de eigen organisatie: door dit soort processen te digitaliseren en te personaliseren bespaar je tijd, verlaag je de operationele kosten van het verlenen van klantondersteuning en verhoog je bovendien de efficiency door gerichter klantcontact.

Zo heeft het klantportaal dat we voor DHL Parcel hebben ontwikkeld geleid tot 25% daling in support vragen terwijl het aantal dagelijkse zendingen met 12% is gestegen

My DHL Parcel webapplicatie
Klanten zélf hun zaken laten regelen via het klantportaal? Denk dan aan deze features:
  • Digitale orderformulieren aanmaken en voorbereiden zendingen
  • Adressenboek beheren
  • Een chatfunctie of instant messaging met medewerkers 
  • (Retour)labels printen
  • Voorraadniveaus controleren
  • De status van bestellingen en ontvangstbewijzen controleren met eigen referentie- of inkoopordernummers
  • Herhaalorders of afhaalopdrachten inplannen 

3. Een logistiek klantportaal bouwt mee aan een duurzame klantrelatie 

Wanneer klanten keer op keer een positieve ervaring hebben met je organisatie, stijgt merktrouw. En door een gepersonaliseerde online omgeving aan te bieden creëer je toegevoegde waarde voor je klant. Hij heeft dan altijd de juiste informatie beschikbaar, toegespitst op zijn specifieke situatie. Zo kun je klanten voor langere tijd aan je binden!

Een waardevol klantportaal ontwikkelen doe je zo:
  • Zorg dat klanten hun dashboard kunnen personaliseren met widgets
  • Laat klanten aangepaste rapporten en aanpasbare weergaven maken
  • Zorg dat klanten een gepersonaliseerd account hebben met mogelijkheden voor klantspecifieke (prijs)afspraken
  • Een koppeling met CRM systeem zorgt ervoor dat je klantenservice medewerkers direct inzicht hebben in de klantaccountdetails en de klant direct klantvriendelijk te woord kunnen staan 
  • Bied overzicht in facturen en managementrapportages voor de financiële administratie van de klant

Focus op eenvoud, gemak en een optimale servicebeleving

Een klantportaal ontwikkelen is bij One Shoe altijd maatwerk. Dat kan ook niet anders, want iedere organisatie is anders en eindgebruikers hebben allemaal andere wensen en behoeften. We starten met klantonderzoek om te bepalen welke taken je klanten via het klantportaal willen uitvoeren. In onze aanpak combineren we vervolgens klanttaken met merkbeleving, User Experience Design, development en technologie integratie. Meer weten over de ontwikkeling van een klantportaal? Lees dan onze adviezen voor de bouw van een klantportaal

Ook een online klantportaal ontwikkelen?

Neem dan contact op met Peter (Digital Consultant)