One Shoe logo
Overzicht

MarketingTribune: One Shoe's visie op Multichannel customer journey management

"De verbinding van de customer journey met de business goals is noodzakelijk om een succesvolle campagne te kunnen realiseren."

One Shoe | 30 okt 2015

Oprichters Floris Derksen en Michel van Velde gaven een interview aanMarketingTribuneover de multichannel aanpak van One Shoe. Lees hieronder het artikel. 

De customer journey beschrijft de reis die klanten afleggen op weg naar bijvoorbeeld een aankoop. Anno 2015 is de customer journey een essentieel onderdeel geworden van het marketingproces.Toch zien Michel van Velde en Floris Derksen van Bureau One Shoe nog dagelijks voorbeelden van marketingcampagnes waarvan de onderdelen niet naadloos op elkaar aansluiten. De klant raakt de weg kwijt doordat merken met een veelvoud aan bureaus werken en art en copy als gevolg daarvan niet op elkaar aansluiten. 

Daarom combineert One Shoe strategieconceptcreatiedesignadvertisinguser experience en web & mobile development in één bureau. Ofwel: Multi Channel Customer Journey Management.

De voordelen van geïntegreerd werken voor opdrachtgevers vat Michel van Velde, CEO van One Shoe, als volgt samen: ‘efficiënter werken, een naadloze ervaring voor de eindgebruiker en een beter resultaat’. Floris Derksen, creatief directeur van One Shoe vult aan: ‘Wij helpen marketeers succesvol met projecten en campagnes door eerst de customer journey inzichtelijk te maken. De verbinding van de customer journey met de business goals is hierbij noodzakelijk om een succesvolle campagne te kunnen realiseren.’

Dat laatste klinkt logisch, maar in de praktijk blijkt vaak dat de doelen in diverse lagen van de organisatie van elkaar verschillen – of dat er in elk geval geen eenduidig beeld van is. Om dit in kaart te brengen heeft One Shoe eigen processen en modellen ontwikkeld. Floris Derksen: ‘Met de customer journey én de business goals als uitgangspunten vullen we vervolgens het complete traject in: strategisch, creatief, technisch en gebruikersvriendelijk.’

IT en reclame kunnen niet meer zonder elkaar

Dat laatste is een van de kernwaarden van One Shoe: de eindgebruiker, in de meeste gevallen de consument, staat centraal. Het interessante aan de combinatie strategie, IT en reclame bij één bureau is dat One Shoe als geen ander in staat is om kennismethodieken uit de digitale wereld toe te passen op marketingvraagstukken. En andersom. ‘IT en reclame kunnen in dit digitale tijdperk immers niet meer zonder elkaar’, verduidelijkt Michel van Velde.   


Korte lijnen door scrum

Het snel kunnen bijsturen op resultaten kan omdat One Shoe werkt volgens de scrum(agile)-methodiek. Deze werkwijze wordt vooral gebruikt in de IT, maar One Shoe ziet al jarenlang grote voordelen voor toepassing hiervan in marketing.

Onze werkwijze is transparant en confronterend

De scrumteams van One Shoe zijn nauw betrokken voor de uitvoering van alle fases van het project: de leden zorgen ervoor dat er aan het eind van elke sprint, die twee weken duurt, een kant-en-klaar deel van het project is dat meteen in gebruik kan worden genomen. ‘Op deze manier kun je kennis die je hebt opgedaan tijdens het project snel en slim gebruiken’, legt Floris Derksen uit. ‘De werkwijze is transparant en confronterend omdat heel duidelijk is welke bijdrage iedereen levert.

Daar staat tegenover dat de opdrachtgever meer grip heeft op het project; waar nodig kan snel worden bijgestuurd tijdens de regelmatige samenkomsten. Bovendien wordt door de intensieve overlegmomenten kennis en expertise gedeeld. In plaats van briefings schrijven aan allerhande bureaus en de inbreng van partijen coördineren, kunnen marketeers hun aandacht en tijd besteden aan hun vak; marketing. De korte lijnen die hierdoor ontstaan, dragen bij aan eenduidigheid in art en copy maar ook - en niet in de laatste plaats - kostenbesparingen en het resultaat.’

Toekomstplannen

One Shoe heeft in negen jaar tijd een toppositie weten te bereiken in de branche. Maar Michel van Velde en Floris Derksen kijken vooruit: ‘We omarmen dagelijks nieuwe technieken en processen, hebben platformen ontwikkeld die in 122 landen worden gebruikt en verzorgen campagnes voor merken in evenzoveel landen. Vertegenwoordigingen in het buitenland zijn een logische volgende stap en daar zijn we dan ook druk mee bezig.'

'Maar het belangrijkste is het plezier en de voldoening die we beleven aan het werk dat we doen en dat geldt ook voor alle professionals van bij One Shoe. Deskundigheid en ervaring is één, enthousiasme en lef om nieuwe mogelijkheden te omarmen is wat ons echt anders maakt. Dat leidt tot inspirerende en succesvolle partnerships met onze opdrachtgevers en tot betrokken en loyale consumenten van hun merken’. 

Nog niet uitgelezen? Lees dan hier het volledige artikel dat in MarketingTribune is gepubliceerd. En wil je weten wat One Shoe kan betekenen voor jouw merk?  Neem dan contact met ons op via 030 2317521.