One Shoe logo

Michel van Velde in Adformatie: "Met Virtual Reality zullen commercials nooit meer hetzelfde zijn"

Virtual reality commercials? Die ervaar je misschien eerder dan je denkt.

One Shoe | 18 feb 2015

Wie wil er nu niet een keer naast Doutzen op de catwalk van Victoria’s Secret staan, meerijden met Vettel in de Red Bull Formule 1 auto of omringd worden door Zombies in een speciale aflevering van The Walking Dead?

Dit ervaar je misschien eerder dan je denkt.

Met de opkomst van Virtual Reality tools als de Oculus RiftGoogle‘s VR Cardboard en Microsoft’s HoloLens gaat er voor merkeigenaren een nieuwe wereld open. Virtual Reality biedt adverteerders talloze mogelijkheden om hun brand experience naar een hoger niveau te tillen.

Bij ons op kantoor raken we hierdoor ontzettend geïnspireerd: hoe gaan we binnen nu en een aantal jaar Virtual Reality combineren met concepten van onze merkeigenaren? En wat zijn de mogelijkheden van VR voor commercials?

Een nieuwe vorm van Brand Experience

Goed, de Oculus Rift zal niet van de één op de andere dag bij de consument thuis liggen. De aanschafprijs hiervoor is (nog) aanzienlijk. Maar het zal niet lang meer duren voordat Virtual Reality brillen volop op de consumentenmarkt te vinden zijn.

De Google Cardboard is inmiddels al geïntroduceerd: een kartonnen VR-bril met een houder waarin de smartphone kan worden geplaatst. Door op het scherm een split screen Virtual Reality film af te spelen, kan de gebruiker eenvoudig en tegen lage kosten VR films en commercials zien. Of beter gezegd: beleven.

De eerste merken en bedrijven die hiermee aan de slag willen, melden zich al. Zo kan je met Volvo’s Xc90 een Virtual Reality Test Drive maken en is het al mogelijk om op de Tweede Maasvlakte rond te lopen in een terminal die nog gebouwd moet worden. Of denk aan de mogelijkheden van Virtual Reality bij bedrijfspresentaties en rondleidingen door bedrijven.

Nodig: 360 graden camera’s

Voor het daadwerkelijk zover is dat Virtual Reality op grote schaal toegepast wordt, moet er nog hard gewerkt worden aan 360 graden camera oplossingen. Bij One Shoe houden we o.a. de 360Fly, GeoNaute, Jaunt, de Project Beyond van Samsung, de Kodak PixPro SP360 en de Giroptic nauwlettend in de gaten.

Jaunt en Project Beyond maken gebruik van 12 of meer camera’s. Hierdoor geeft het beeld nauwelijks vervorming. De overige camera’s maken gebruik van 1 tot 3 bolle lenzen die softwarematig aan elkaar worden ‘gelast’. Het is echter nog onduidelijk wanneer deze camera’s überhaupt verkrijgbaar zullen zijn.

De HERO camera van GoPro is al wel op de markt en daarmee worden reeds commercials en video’s geproduceerd. Een zelfbouwinstallatie biedt je de mogelijkheid om tot 12 GoPro’s te bevestigen. Speciale software monteert ook deze beelden aan elkaar. Nabewerking is bewerkelijk.

Langdurig brand engagement

Wat mij betreft gaat de opkomst van Virtual Reality Commercials het reclamelandschap veranderen. Het is een unieke manier een langdurige brand engagement te realiseren. We verwachten mooie dingen te gaan doen met Virtual Reality!

Meer informatie?

Neem contact op met Michel van Velde
CEO en Founder
Reclame- en Internetbureau One Shoe