One Shoe logo

Creative & Digital Agency

Uit deze onderdelen bestaat een ijzersterke brandguide

Een goede brandguide maakt het makkelijk om belangrijke beslissingen te maken rondom jouw merk. Visueel, maar ook op het gebied van gedrag. We leggen uit wat een brandguide is en hoe zo’n document er in de praktijk uitziet.

One Shoe | 30 sep 2020

onderdelen brandguide

Een goede brandguide maakt het makkelijk om belangrijke beslissingen te maken rondom jouw merk. Visueel, maar ook op het gebied van gedrag. We leggen uit wat een brandguide is en hoe zo’n document er in de praktijk uitziet.

Wat is een brandguide?

Ieder sterk merk is gebouwd op een sterke merkidentiteit. De verschillende onderdelen daarvan worden vastgelegd in een bruikbaar document. Zo'n document noemen we een brandguide (ofwel een 'merkgids') en de vorm kan variëren van een uitgebreid boek tot een kort en bondig PDF-bestand. 

Het doel van de brandguide is om alle communicatie af te bakenen: waar willen we het als merk over hebben en op wat voor manier.

Een brandguide is een beknopt document voor medewerkers die met het merk bezig zijn. De design-, communicatie, of marketingafdeling bijvoorbeeld. Voor financiële of uitvoerende medewerkers is zo’n document minder relevant. Voor hen is er het merkpaspoort - een versimpeld document dat zich meer richt op ‘het verhaal’ van de organisatie.

Een brandguide is altijd maatwerk. Een juristenpraktijk die het belangrijk vindt dat mensen zich geen nummer voelen, zal er bijvoorbeeld voor kiezen om in de brandguide op te nemen dat het woord ‘klant’ of ‘cliënt’ nooit gebruikt wordt maar altijd het woord ‘mens’. Ook zijn regels niet universeel. Waar het ene bedrijf de klant altijd aanspreekt met ‘u’ om zakelijk over te komen, kiest het andere juist voor ‘je/jij’ om vlot over te komen.

Waarom een brandguide?

Nadat een merkidentiteit vastgelegd is in een brandguide, kun je er als organisatie daadwerkelijk mee aan de slag. Dit heeft een aantal voordelen:

  • De brandguide zorgt ervoor dat je de potentie van je merk echt gaat inzetten en voor je kan laten werken. Doel, missie en waarden worden omgezet in concrete uitingen.
  • Duidelijke regels en een huisstijl helpen je designers en tekstschrijvers. Door een consistente stijl door te voeren, vergroot je de herkenbaarheid van jouw merk.
  • Met een brandguide kun je sneller keuzes maken. Je weet waar je aandacht aan wilt schenken en waaraan niet. Door deze focus verklein je de kans dat je jezelf verliest in de waan van de dag.

Waar bestaat uit een brandguide uit?

De identiteit van een merk wordt in de brandguide gevangen in een aantal regels en afspraken die in alle communicatie en merkuitingen doorgevoerd moeten worden. Deze regels kunnen betrekking hebben op presentatie (vormgeving en taal- en woordkeuze), maar ook op gedrag (wat vinden we belangrijk en waar besteden we aandacht aan).

5 belangrijke onderdelen

Omdat elk merk uniek is, ziet de inhoudsopgave er nooit hetzelfde uit. Toch komen een aantal ingrediënten in vrijwel elke brandguide terug:

  1. Stijl: Logo, kleur, lettertype, belettering, enzovoort
  2. Toon: Taal- en woordkeuze, je/jij of u, hoe het merk zich uit op verschillende media.
  3. Gedrag: Impliciete en expliciete keuzes.
  4. Merkspecifiek: Noemenswaardige zaken die specifiek voor dit merk of bedrijf belangrijk zijn. Bij sommige merken is het bijvoorbeeld belangrijk om de invulling van evenementen op te nemen. Andere merken doen geen evenementen. Bij weer andere merken is het belangrijk om het type medewerker te benoemen. Denk bijvoorbeeld aan het merk Patagonia dat alleen mensen aanneemt die fan van hun merk en missie zijn.
  5. Voorbeelden: Uitgewerkte toepassingen van hoe bovenstaande onderdelen er in de praktijk uit (kunnen) zien.

Brandguide laten ontwikkelen?

Overtuigd van het nut van een brandguide? Aan de slag! One Shoe is specialist op het gebied van merkstrategie. Onze strategen en creatieven helpen je graag om jouw merkidentiteit naar boven te halen en te vertalen naar een ijzersterke brandguide!

Door ervaren strategen je merkidentiteit laten ontwikkelen?

Michel (Founder & Merkstrateeg) vertelt je graag meer over onze aanpak