One Shoe UX partner van PO- en VO- Raad
One Shoe | 02 apr 2020

Customer-centric design
Op scholenopdekaart.nl staat informatie over alle basisscholen en alle middelbare scholen in Nederland. Wat zijn de speerpunten van de school, waar komen de leerlingen vandaan en wat zijn de resultaten op de eindtoets? De profielen van de scholen zijn zeer uitgebreid en bevatten veel gegevens over de school, de leerlingen en de medewerkers. Daardoor was het voor ouders soms lastig hun weg te vinden in alle informatie. De nieuwe website is gericht op de zoekwijze van ouders.
Van veel data naar gestructureerde pagina’s
Aan ons de taak beschikbare informatie overzichtelijk aan te bieden aan ouders. Maar ook houden we rekening met de onderwijsprofessionals die de website bezoeken. In het ontwerp is uitgegaan van een zekere gelaagdheid. Hiermee zorgen we dat de informatie die voor ouders interessant is, snel vindbaar is. Meer weten? De bezoeker kan altijd doorklikken naar verdiepende informatie.

Samenwerking
Tijdens verschillende workshops gaven de beide raden input en uitleg over de informatie op de website: er werden kritische vragen gesteld en beslissingen konden snel en overwogen worden genomen.
We zijn letterlijk aangeschoven bij PO/VO raad. Hierdoor kunnen we makkelijk schakelen met de raden en stakeholders. Meters maken dus! Het resultaat is een design waar alle partijen trots op zijn en belangrijker nog: een design waarin ouders alles kunnen vinden wat ze nodig hebben in de zoektocht naar een geschikte school voor hun kind.
UX ervaring in educatie sector
One Shoe heeft jarenlange ervaring met soortgelijke UX trajecten in de educatieve sector. We werken onder andere voor JOB-MBO, Lindenhaeghe, Nuffic en voor Studiekeuze123 waarmee we meerdere awards in de wacht hebben gesleept zoals de Digital Impact Awards en drie Lovie Awards voor ‘ Best User Experience’ en ‘Education’!