One Shoe logo

Creative & Digital Agency

Aandachtspunten en tips bij het bouwen van een online community voor de zorg

Bij het bouwen van een online community voor de zorg dien je rekening te houden met specifieke zaken. Privacy en moderatie zijn bijvoorbeeld extra belangrijk. In dit artikel delen we onze aandachtspunten en tips.

One Shoe | 14 okt 2020

Online community voor de zorg bouwen? Lees deze tips!

Wat is een online community?

Een community is een groep mensen met dezelfde interesses of raakvlakken, of een bepaalde engagement tonen met een bepaald onderwerp. Zij komen op verschillende manieren (soms) met elkaar in contact of wisselen bepaalde zaken uit. Denk aan mensen die mantelzorg verlenen en bijeenkomen om ervaringen en tips te delen, of mensen met een verslaving die samenkomen en steun bij elkaar vinden.

Een community kan elkaar ook vinden in een online omgeving. Er zijn veel online communities te vinden over allerlei uiteenlopende onderwerpen. Sommigen zijn openbaar en voor iedereen in te zien, anderen zijn privé en alleen toegankelijk voor leden.

Voorbeelden van populaire online community platformen zijn:

  • Social media platformen als Facebook of Instagram
  • Communicatieplatformen als Telegram- of WhatsApp-groepen
  • Forum-website
  • Openbare fora als Quora en Reddit
  • Blog (met reactiemogelijkheden)

Afhankelijk van het onderwerp van de community zal het ene platform beter geschikt zijn dan het andere.

Het doel van online communities

Het doel van een online community is mensen verbinden die een gezamenlijk doel of interesse hebben. Dit kan voor organisaties van grote waarde zijn, want dit levert een schat aan beschikbare kennis, ervaringen en informatie op. Een tweede doel is om persoonlijke verhalen inzichtelijk te maken voor anderen. 

Om een succesvolle online community te bouwen, is het vooral verstandig om de doelen en wensen van gebruikers te faciliteren.

Doelen van gebruikers zijn:

  • Verhaal kwijt kunnen
  • Vragen stellen
  • Iets kunnen betekenen voor een ander
  • Informatie vinden en valideren
  • Persoonlijke ervaringen van anderen lezen
  • Lotgenoten vinden

Online community voor de zorg

Een online community platform in de zorg brengt mensen bij elkaar rondom een bepaalde aandoening of ziekte. Kanker.nl is een goed voorbeeld. De online community fungeert als bron van informatie en een plek waar (ex)patiënten en hun naasten ervaringen uit kunnen wisselen, advies kunnen vragen en het gevoel krijgen er niet alleen voor te staan.

Community platform kanker.nl

Aandachtspunten voor online zorg communities

Niet iedere online community is hetzelfde en voor specifieke thema’s zijn bepaalde aandachtspunten belangrijker dan bij andere. Zo ook bij een online community voor de zorg. 

1. Privacy voorop

In de eerste plaats is privacy in de zorg uiterst belangrijk. Een ziekte of aandoening is gevoelige informatie die je als patiënt niet openbaar wilt hebben. Je wilt dit zo privé mogelijk houden. Je wilt bijvoorbeeld niet dat collega’s of familie er achter komen voordat jij de kans hebt gehad dit zelf te delen. Als je het al besluit te delen. Bovendien wil je niet dat deze informatie bij bedrijven, verzekeraars of mensen met slechte intenties terecht komt. 

2. Zorg wetgeving

Maar niet alleen voor de patiënt is privacy belangrijk, bij het bouwen van een online community voor de zorg dient ook voldaan te worden aan specifieke wetgeving rondom de privacy van patiënten.

3. Goede moderatie extra belangrijk

Patiënten zijn al kwetsbaar genoeg. Zij verdienen een veilige community. Actieve moderators zorgen voor een fijne en veilige plaats waar de juiste informatie vertoond wordt en discussies of reacties niet uit de hand lopen. Goede moderators voor zorg communities hebben bijvoorbeeld zelf de ziekte (gehad), hebben kennis van zaken en beschikken over veel empathie.

4. Feiten & ervaringen

Een online community in de zorg is bovendien een plek waar feitelijkheden (medisch nieuws) en ervaringsverhalen naast elkaar vertoond worden en naar elkaar verwijzen. De ratio en het gevoel ondersteunen en versterken elkaar op deze manier.

5. Intuïtieve indeling en zoekfunctionaliteiten

Ziekten en aandoeningen zijn van alle tijd. Wat een jaar geleden handige informatie was, is dat vandaag mogelijk nog steeds. Informatie en ervaringen blijven dus lang actueel of evolueren. Een handige indeling en een goede zoekfunctie waarmee gebruikers snel de juiste informatie vinden, is daarom belangrijk.

Een opsplitsing tussen verschillende soorten van dezelfde aandoening of ziekte hoort hier ook bij. Zo zien patiënten alleen de verhalen en vragen die voor hen van toepassing zijn.

6. Toegankelijk voor iedereen

Iedereen moet het kunnen begrijpen. Jonge mensen die met technologie zijn opgegroeid, maar ook oudere mensen voor wie het wellicht allemaal niet zo vanzelfsprekend is. Bij ziekten die vooral bij ouderen voorkomen, is het extra belangrijk dat ook zij goed hun weg kunnen vinden op het platform.

7. Verschillende doelgroepen bedienen

Bij een platform voor de zorg denken we in eerste instantie vooral aan patiënten die de ziekte hebben. Maar ook andere groepen zoals naasten, kinderen of partners, gaan op zoek naar informatie en verbintenis. Belangrijk om deze mensen niet te vergeten.

Welke platform is geschikt?

Om bovenstaande redenen zijn social media platformen minder geschikt voor online communities in de zorg. Een forum past beter: een online omgeving waar gebruikers kunnen meelezen of ervoor kunnen kiezen (anoniem) hun vragen te stellen en ervaringen te delen.

Als gebruiker heb je de keuze om alleen te lezen of ook actief deelnemen. Dit maakt het ook direct een goed alternatief voor een praatgroep. Sommige mensen vinden het niet prettig om hier aan deel te nemen, maar willen wel graag antwoord op hun vragen en ervaringen van anderen meekrijgen.

Praktische tips

Bij het ontwikkelen van een online community voor de zorg, zijn een aantal specifieke tips van toepassing. We noemen er drie.

1. Anoniem profiel

Niet iedereen is zich bewust van het belang van privacy. Benadruk gebruikers daarom om geen echte naam te gebruiken bij het aanmaken van een profiel. Monitor actief dat mensen een schuilnaam gebruiken en benader mensen actief met de vraag om hun informatie te wijzigen als zij wel hun echte naam gebruiken.

2. Scheiding van feiten en fictie

Een community-website in de zorg gaat veelal over moeilijke onderwerpen. Het is waardevol om een bibliotheek te maken met gevalideerde informatie. Door middel van links kunnen moderators hier naar verwijzen bij vragen of onjuiste informatie. Het is verstandig om deze feitelijke informatie van een ander design te voorzien dan de rest van het forum. Zo wordt intuïtief duidelijk dat er een verschil is tussen ervaringsverhalen en wetenschappelijk feitelijke informatie. 

3. Maak een plan voor moderatie

Zoals we bij de aandachtspunten al vertelden, is goede moderatie bij een zorg community extra belangrijk. Er moeten dedicated moderators aanwezig zijn die praktisch 24 uur per dag bezig zijn om de community veilig, feitelijk correct en leefbaar te houden. Het moet een hoofdtaak zijn en niet iets wat iemand erbij doet. Bovendien is een bovengemiddelde kennis van zaken belangrijk.

Online community laten bouwen?

Na het lezen van dit artikel heb je wat meer kennis van belangrijke zaken rondom een online community voor de zorg. Heb je de ambitie om zelf een dergelijk platform te ontwikkelen? Lees dan verder in dit artikel: 5 succesfactoren van een online community platform in de zorg

Liever uitbesteden? One Shoe ontwikkelt op maat gemaakte online community websites en platforms. Neem contact met ons op!

Meer weten over online community platforms?

Job (Business & Digital Consultant) kan je er alles over vertellen!