One Shoe logo

Creative & Digital Agency

Online onderwijscommunicatie: spreek ratio én emotie van student aan!

De grootste uitdaging van onderwijscommunicatie is het bereiken van de aanstaande studenten en hun ouders en de juiste boodschap overbrengen. In dit artikel delen we top tips uit onze ervaring met verschillende organisaties in de educatieve sector.

One Shoe | 08 okt 2020

Online onderwijscommunicatie: spreek ratio én emotie aan

De afgelopen jaren hebben we bij One Shoe met veel organisaties in de onderwijssector mogen werken, o.a. voor Studiekeuze123.nl, JobMBO, Lindenhaeghe, Nuffic, PO/VO Raad, RINO Groep, Scholenopdekaart.nl en Dyslexie Centraal. We hebben klantonderzoeken voor ze uitgevoerd, student journeys uitgewerkt en op basis van die inzichten webites en platforms opgezet.

De rode draad in al die projecten? Een jonge doelgroep - meestal (aankomende) studenten - aanspreken met relevante informatie in een gebruiksvriendelijke en aansprekende online omgeving. Vaak hebben deze doelgroepen vergelijkbare informatie- en communicatiebehoeften. We lichten ze toe.

De juiste student op de juiste plek

De doelen van de onderwijscommunicatie zijn veelzijdig: potentiële studenten ondersteunen in hun studie oriëntatie- en keuzeproces, de juiste studenten aantrekken en bovendien daarbij de meerwaarde van de opleiding of instelling zo goed mogelijk naar voren te brengen. In het keuzeproces van de (aankomende) student spelen zowel rationele als emotionele overwegingen een rol, blijkt uit psychologisch onderzoek. Een goed startpunt om daarover te leren is het boek van Dan Ariely ‘Predictably Irrational, Revised and Expanded Edition: The Hidden Forces That Shape Our Decisions’.

Laten we kijken hoe je in je communicatie naar de (aankomende) student zowel ratio en emotie kan ondersteunen:

Ratio

In online onderwijscommunicatie zie je vaker de focus op de ratio - feitelijke gegevens en informatie. Die informatie, zoals toelatingseisen, het programma of de carrièremogelijkheden, is vaker aanwezig dan de emotionele. Dat komt omdat deze informatie relatief makkelijker op te halen en te tonen is. Maar, ook al is het meestal beschikbaar, dan nog zijn er dan verbetermogelijkheden.

Dit zijn onze tips om deze rationele informatie zo relevant mogelijk te maken:

  • Gebruik duidelijke taal en leg alles uit

Het komt vaak voor dat de teksten niet duidelijk zijn voor de mensen die nog niet in de materie zitten. Potentiële studenten of hun ouders begrijpen dan niet goed wat de opleiding of de vakken inhouden. Ga ervan uit dat de lezers niet alle ins en outs weten van de studie of de industrie en leg alles duidelijk uit.

^ Alle potentieel onduidelijke termen worden uitgelegd op de website van Studiekeuze123

  • Licht de focus van de opleiding toe

Er zijn enorm veel opleidingen beschikbaar in Nederland, en het is soms lastig voor de aanstaande studenten om te begrijpen hoe de ene opleiding van de andere verschilt. Maak het makkelijk voor jouw doelgroep: bied een korte en krachtige samenvatting van de focus van de opleiding en leg uit waarin deze zich onderscheidt van anderen en wat het uniek maakt. Zo trek je sneller de juiste mensen aan.

^ Tags die aangeven waarin deze school zich onderscheidt (herontwerp van de website van Scholenopdekaart.nl)

  • Laat het programma en de inhoud zien

Uit de klantonderzoeken die we voor onderwijsorganisaties hebben uitgevoerd blijkt dat aanstaande studenten steeds bezig zijn met de vraag ‘Wat leer ik precies tijdens deze opleiding?’. Deze informatie halen ze het liefst uit een programma met vakken die gedurende de opleiding gegeven worden. Vaak is deze informatie niet online beschikbaar. Echter is inzicht in het vakkenpakket cruciaal om te achterhalen of de opleiding bij je past. Zorg dat deze informatie online te vinden is!

^ Vakken en programma op de website van Hogeschool Rotterdam

Emotionele informatie

Het ervaren van de sfeer en hoe de instelling aanvoelt gebeurt voornamelijk tijdens de open dagen, face-to-face gesprekken met studenten en sociale media. Dat is ook logisch: het gevoel en de sfeer kunnen beter ‘analoog’ overgebracht worden. Maar wat kan je wél in de online communicatie doen om het emotionele brein te raken?

  • Help de student zichzelf te herkennen

Aanstaande studenten en hun ouders zijn bezig met de vraag ‘Is deze opleiding voor mij?’. Ze zoeken naar verschillende signalen dat de instelling en de opleiding bij ze past. Maak het makkelijker voor ze om zichzelf te herkennen door een sectie ‘Wie zoeken wij?’, ‘Deze opleiding is voor jou als…’, enz. Sommige delen van deze beschrijvingen zouden generiek zijn (denk aan ‘curiositeit’ of ‘analytisch zijn’), maar alsnog helpen ze de lezer een beeld te krijgen van hoe de opleiding bij hem/haar aansluit.

^ Benoemen van persoonlijke eigenschappen en interesses van de aanstaande student op de website van Zuyd Hogeschool

  • Deel persoonlijke verhalen van andere studenten

Aanstaande studenten wantrouwen vaak enigszins wat de instelling vertelt over de opleiding. Dit komt omdat je als student uiteindelijk ook een klant bent, en de opleiding aan jou ‘verkocht’ moet worden. Ervaringsverhalen van huidige studenten, ook als ze ‘gedirigeerd’ kunnen zijn, creëren toch vertrouwen en hebben overtuigingskracht: wanneer er een naam bij staat, komt het eerlijker over.

^ Studentenverhalen op de website van Study in Holland van Nuffic 

  • Breng studenten en docenten in contact met elkaar

De meest waardevolle informatie krijgen de aanstaande studenten uit gesprekken met mensen die direct bij de instelling of de opleiding betrokken zijn (geweest) of er ervaring mee hebben. Soms krijgen ze nieuwe informatie uit de gesprekken, soms ook niet. Maar het gaat over het feit dat je met een ‘echt mens’ spreekt, waardoor de aanstaande student gerustgesteld wordt dat hij of zij eerlijke informatie krijg en uit eerste hand hoort dat het een degelijke opleiding is.

^ Sectie waar je in contact komt met studenten en medewerkers (via tool Unibuddy) op Utrecht University website

Spreek ratio en emotie aan

Als onderwijsinstelling is het is belangrijk dat je in de onderwijscommunicatie de balans vindt tussen het aanbieden van specifieke gedetailleerde informatie en de subjectieve aspecten van een opleiding. Dit kan soms lastig zijn, maar het levert zeker voordelen op: tevreden studenten die zeker zijn dat de opleiding bij ze past en die weten waar ze aan toe zijn!

Over de auteur

Daryna Kruty is UX designer bij creative & digital agency One Shoe. Ze onderzoekt wat mensen beweegt en hoe hun motivaties zich naar gedrag vertalen. Die inzichten past ze toe in het ontwerp van succesvolle digitale producten. Daryna heeft voor verschillende klanten zoals Rabobank, KLM, Thuisarts en Studiekeuze123 gewerkt. 

Op zoek naar een ervaren creative & digital agency?

Tibor (Digital Consultant) adviseert je graag over digitale oplossingen