One Shoe logo

Op zoek naar een e-commerce systeem voor je webwinkel: Drupal Commerce of Magento?

Hoe maak je de keuze voor Drupal Commerce of Magento aan de hand van je online strategie?

One Shoe | 21 jan 2015

Aan een succesvolle webwinkel ligt een weloverwogen keuze voor het juiste e-commerce systeem (EMS) ten grondslag. Magento en Drupal Commerce zijn daarbij twee goede opties. Maar hoe maak je een keuze tussen die twee? Krista Dirksen, accountmanager e-commerce bij One Shoe, heeft hierop een heldere visie.

"Als aan mij wordt gevraagd welke software One Shoe adviseert voor het opzetten van een webwinkel, brengen we de overkoepelende online strategie en het aankoopproces (customer journey) in kaart. Want de keuze is niet alleen afhankelijk van het systeem zelf, maar ook van je gehele online strategie."

Wat zoeken mijn bezoekers?

De aankopen die bezoekers doen in een webwinkel zijn goed te vergelijken met aankopen in de fysieke winkel: het winkelgedrag is in beide gevallen afhankelijk van het doel waarvoor de bezoeker iets koopt, de kennis die men heeft van de artikelen en de waarde die men aan het artikel hecht. Bij het maken van een keuze van een e-commerce systeem zou je jezelf dus de volgende vragen kunnen stellen:

  1. Zijn de bezoekers van mijn webwinkel op zoek naar een snelle en slimme aankoop (afwasmiddel, pennen, tandpasta)?
  2. Verzamelen bezoekers eerst informatie over het product voordat zij uiteindelijk tot aankoop overgaan (vakantie, kleding of elektronische apparaten)?

Magento

Webwinkels waarin de productcatalogus centraal staat, maken vaak gebruik van Magento. Magento wordt ingezet voor webwinkels die werken met lijsten artikelen en waarbij de productinformatie secundair is. Het online koopgedrag van deze bezoekers is dus gericht op snelle en slimme aankopen.

Drupal Commerce

Drupal Commerce is juist meer geschikt voor bezoekers die eerst informatie willen verzamelen voordat zij uiteindelijk tot aankoop over te gaan. Deze webwinkels hebben over het algemeen artikelen met een hogere emotionele waarde en/of aankoopbedrag. Storytelling speelt hier een belangrijke rol. De customer journey van landing page tot call-to-action en aankoop van een product wordt met Drupal Commerce ingebed binnen de context van de website.

Bij de keuze van techniek is de online strategie voor het bereiken van de gewenste klant dus het meest van belang. Is je product geschikt voor storytelling en behoeft het daarom aanvullende content of is het een product waarbij een snelle en slimme aankoop is gewenst?

Krista Dirksen, Accountmanager e-commerce
Full-service reclame- en internetbureau One Shoe