One Shoe logo

Creative & Digital Agency

Soft skills onmisbaar voor UX Designers

Communicatie en ‘mens zijn’ zijn even belangrijke vaardigheden als hard skills voor een goede User Experience designer. Sterker nog, User Experience is communicatie: communicatie naar de gebruikers maar ook met de mensen in jouw organisatie.

Daryna Kruty | 29 jan 2020

Soft skills User experience design

Een paar maanden geleden ging ik (ja, hierboven op de foto) mijn CV pimpen. Daarvoor ging ik de beschrijvingen van de verschillende opdrachten aanpassen. Ik wilde graag niet alleen de activiteiten en skills per opdracht toelichten, maar ook laten zien wat mijn toegevoegde waarde aan het project is geweest. Ik kwam er achter dat mijn grootste waarde vooral in het ‘niet tastbaar’ werk zat: regelmatig bijpraten met de development lead en uitleggen waarom het het belangrijk is dat het design zó en niet anders moet, extra tijd in one-on-ones met de Product Owner besteden aan het uitleggen hoe software projecten verlopen, gesprekken voeren met de back-end developer om te begrijpen waarom mijn ontwerp technisch niet haalbaar was... om er later toch achter te komen dat het wel kon.

Esther Perel, een wereldberoemde relatietherapeut, geeft ook aan hoe persoonlijk de relaties op de werkvloer eigenlijk zijn: “Everybody has a relationship résumé that they got from home, from their culture, their community, their society where they grew up. They bring it to work. It interacts as an invisible force underneath all of the manifest dynamics that take place at work.” De inhoud van je werk is vaak logisch, gestructureerd, geordend. Toch zorgen juist jouw soft skills dat je dingen voor elkaar krijgt.

Veel van de communicatievaardigheden die je dagelijks gebruikt zijn niet per sé exclusief voor het UX vakgebied. Dit begint bij het contact maken met de mensen om je heen: rapport opbouwen met nieuwe collega’s of klanten of je comfortabel voelen bij small talk. Daarnaast zijn de basis skills van het overleven op kantoor ook belangrijk: jouw argumenten kunnen uitleggen, luisteren naar anderen, consensus vinden en mensen overtuigen. Deze vaardigheden zijn immers de basis en de voorwaarde voor het kunnen functioneren in een team.

So far so good. Wat maakt het (mensen)werk van de UX designer dan zo anders?

Soft skills User experience design

Interactie met de stakeholders

Als designer speel je een sleutelrol in de organisatie: alle visies, input, opinies en technische beperkingen komen bij jou terecht. Je moet productief samen kunnen werken met verschillende soorten persoonlijkheden en verborgen agenda’s.

Veel tijd gaat zitten in het uitleggen van jouw proces, het afstemmen van de designs, mensen up-to-date houden over de status van het project en verwachtingen managen. Tijdens een van de complexere opdrachten die ik heb gedaan was het heel normaal om meer tijd te besteden aan het bespreken van mijn werk met verschillende specialisten dan om het design daadwerkelijk te maken.

Hoe belangrijk jouw werk voor het bedrijf ook is, het is vaak niet het belangrijkste agendapunt voor de stakeholders om je heen. Je moet je collega’s op de juiste momenten en met de juiste informatie, op het juiste detailniveau aanspreken. Anders raak je hen niet, of ben je hun aandacht kwijt. Het is echt de kunst om precies genoeg te communiceren en te zorgen dat iedereen zich in de juiste mate betrokken en gehoord voelt.

Co-creatie en het faciliteren van sprints of workshops, dat zijn ook jouw people skills. Natuurlijk bestaan er allerlei facilitators tools, maar ‘a fool with a tool is still a fool’. Je moet de groepsdynamiek aanvoelen en soms de aanpak aanpassen, horen wat er tussen de regels door gezegd wordt en het gesprek productief laten verlopen. Dat leer je niet door online een artikel te lezen over een workshop.

Toffe projecten doe je nooit alleen, en al deze ‘softe’ communicatievaardigheden maken deze projecten mogelijk.

Soft skills User experience design

Kwetsbaar zijn als UX Designer

Jouw persoonlijke kwaliteiten maken jou ook een betere collega en een betere professional. Kristin Neff en Brené Brown hebben onderzoek gedaan naar o.a. kwetsbaarheid, geluk en relaties. Een van hun conclusies: je kwetsbaar opstellen maakt je alleen sterker.

Fouten mogen maken, jouw mening nog even voor je houden en je laten overtuigen, toegeven dat je iets niet weet, feedback durven geven én ontvangen - dit eist enorme persoonlijke groei. Maar daar krijg je betere professionele relaties en betere resultaten voor terug.

‘The only failed experiment is the one you didn’t learn from’. Fouten maken, of eigenlijk experimenteren en nieuwe dingen uitproberen zit in de kern van design thinking. En toch is het soms moeilijk te accepteren wanneer het over jouw eigen ‘fout’ gaat, buiten de ‘fail fast’ mentality van een design sprint. Het is wel essentieel om de mislukte pogingen als leermomenten te zien en door te kunnen gaan.

Je bent vaak meerdere dagen bezig met jouw ‘baby’ - hét design. Daar steek je veel tijd, moeite en analyse in. Natuurlijk weet je het best wat wel of niet klopt en wat beter werkt. Toch heb ik nooit een design presentatie meegemaakt waar geen kritiek kwam op de keuzes en beslissingen die ik heb gemaakt. Het is moeilijk om daar niet defensief op te reageren, en het idee dat je gelijk moet hebben los te laten. Ik heb betere resultaten sneller kunnen behalen wanneer het me lukte om mijn mindset te veranderen naar ‘we proberen het samen beter te maken’ in plaats van ‘ik moet dit gesprek winnen’. Verrassende (en soms onlogisch lijkend) bevindingen uit gebruikersonderzoek helpen ook bij het ontwikkelen van de juiste mindset, en het loslaten van de emotionele gehechtheid aan jouw eigen ideeën.

Als designer heb je met meerdere ‘perspectives’ van het project te maken en werk je met verschillende specialisten. Hierdoor krijg je soms een onterecht gevoel dat je meer moet weten dan wat daadwerkelijk nodig is. Het is niet intuïtief logisch, maar toegeven dat je niet alle antwoorden hebt maakt je een betere professional, en laat jouw collega’s zien dat je een realistisch blik op het project hebt, en dat je bescheiden en open bent voor nieuwe input. Doug Collins van UX mastery zegt hierover: ‘’Equally important to admitting “I don’t know” is following it up with the phrase “but I’ll find out.”

Jouw ego opzij zetten, accepteren dat je niet altijd gelijk hebt of niet alle antwoorden hebt en dat iemand anders (ook niet-designers) een beter idee dan jij kunnen hebben eist emotionele volwassenheid, maar je krijgt daar ook veel voldoening en veerkracht in het project voor terug.

Soft skills User experience design

Politiek navigeren als UX-er

Politics is a dirty word, maar het hoeft niet zo te zijn. Überhaupt als je meerdere mensen in dezelfde kamer hebt, heb je met politiek te maken. 

Rick Brandon en Marty Seldman geven in hun boek ‘Survival of the savvy: high integrity political tactics’ een definitie van politiek die niet veroordelend is: ‘Organizational politics are informal, unofficial and sometimes behind-the-scenes efforts to sell ideas, influence an organization, increase power or achieve other targeted objectives.’ 

Als UX-er ben je veel bezig met het begrijpen wat mensen drijft, wat hun doelen en frustraties zijn. Dat geldt niet alleen voor de gebruikers, maar ook voor jouw collega’s. 

Inzicht in hun drijfveren en doelen geeft je ook de handvatten waarmee je mensen kan beïnvloeden en in the grand scheme of things betere producten kunt neerzetten. Als je dit leest, besef je dat politiek iets is wat je al dagelijks doet. Maar geen zorgen, aan politiek meedoen maakt je niet per definitie en vieze politicus. Beïnvloeden wordt pas manipulatie als je jouw doelen verbergt of niet alle informatie op tafel legt. 

Ik merk ook dat hoe hoger je in de ‘voedselketen’ van de organisatie klimt, hoe belangrijker het wordt om goed te kunnen communiceren, sociaal vaardig te zijn, en de kamer te kunnen ‘lezen’. Dat zijn helaas ook de moeilijkste vaardigheden om te ontwikkelen, er is geen cursus voor. Maar als je je openstelt voor feedback en gesprekken erover voert met je klanten, collega’s en vrienden, kom je daar sneller.

Als je alle activiteiten die in dit artikel beschreven zijn bij elkaar optelt, zie je dat als designer je zeker meer dan de helft van jouw tijd met het ‘mensenwerk’ bezig bent dan daadwerkelijk pixels pushen en schermpjes maken. Dus als je volgende keer op een familiefeestje aan jouw oma weer moet gaan uitleggen wat wat je nou precies op werk doet, kan je zeker zeggen dat je de hele dag met mensen bezig bent.

Over de schrijfster

Daryna Kruty heeft zich onlangs als User Experience Designer bij ons groeiende design team gevoegd. Dagelijks werkt ze voor klanten zoals st. Antonius en Studiekeuze123. Ook hier werken? Check onze vacatures!