One Shoe logo

Creative & Digital Agency

Creatief concept ontwikkeling

‘You only need a spark to light a fire'

Soms zijn alle functionele zaken wel bekend, maar mist er gewoonweg nog wat magie: een uniek en onderscheidend concept waarmee je impact maakt. Zo'n creatief concept kunnen we voor je ontwikkelen in een ‘pressure cooker workshop’ volgens de Disney Room Methode.

Interesse? Neem contact op.
Vernieuwend, creatief & duurzaam

Waarom een creatief concept ontwikkelen?

Als je altijd binnen de lijntjes kleurt, zul je nooit opvallen. Juist door op een relevante manier dingen anders te doen dan de concurrentie kun je met een creatief concept echt een verschil maken. Een creatief concept helpt klanten en bezoekers te begrijpen waar een merk voor staat en wat het te bieden heeft. Het maakt je onderscheidend en relevant.

Een creatief concept lost een communicatieprobleem op:

  • Onze producten zijn bekend, maar ons merk niet. Hoe laden we ons merk?
  • Ons product is op zich niet onderscheidend, hoe zorgen we toch voor aantrekkingskracht?
  • Hoe zorgen we ervoor dat mensen ons merk gaan ervaren als een kwaliteitsstempel?
  • Hoe kunnen we een doelgroep dat niet over een bepaald onderwerp wilt nadenken, toch in beweging krijgen?

Boek nu de Disney Room workshop van één dagdeel!

De Disney Room methode is een beproefde manier om in korte tijd met een multidisciplinaire aanpak tot nieuwe oplossingen te komen voor een probleem. 

Het uitgangspunt is dat een creatief proces een aantal fases doorloopt. En dat deze fasen met maximaal effect worden ingevuld als je ze enerzijds expliciet uit elkaar trekt, en anderzijds de individuele fases laat uitvoeren door mensen die het meest geschikt zijn voor die taak. Of op zijn minst met de juiste mindset aan die taak werken - want de mindset verschilt per fase. Deze fasen worden in deze methode aangeduid als 'Rooms'.

Een greep uit onze klanten

We ontwikkelen strategieën, concepten en campagnes voor uiteenlopende merken en organisaties

  • Kieskeurig
  • ING
  • ibulb
  • Shell livewire
  • Makelaarsland
  • Kinepolis

Wij ontwikkelen concepten met de Disney Room methode:

Stap 1

White room

In deze fase wordt de probleemstelling geformuleerd: wat willen we bereiken? Wat moet er veranderen? Deze probleemstelling moet concreet en prikkelend zijn. Hoe beter de probleemstelling, hoe beter het eindresultaat.

Stap 2

Blue Room

In deze fase gaan we zo veel en zo divers mogelijke oplossingen bedenken. Kortom: het klassieke brainstormen. Geen idee is gek genoeg en 'nee' bestaat niet. Deelnemers borduren voort op een idee van een ander, en aan het eind selecteert de groep de beste drie ideeën die ze doorsturen naar de volgende kamer. 

Stap 3

Brown Room

Hier halen we de output van de Blue Room door de mangel. Kan het wel? Qua kosten, technisch en juridisch? Dat levert bij alle ideeën een hele waslijst aan 'problemen' op. En daarmee gaan de ideeën door naar de Orange Room.

Stap 4

Orange room

Hier wordt naar het oorspronkelijke idee gekeken én naar de kritiek uit de voorgaande kamer. In deze fase onderzoeken deelnemers of ze het idee kunnen 're-engineren': dusdanig aanpassen dat het nog steeds het oorspronkelijke vraagstuk oplost, maar zonder de 'problemen' die zijn blootgelegd in de Brown Room. 

Van creatief concept naar actie!

Een concept gaat lange tijd mee en is als het ware de 'paraplu' boven al je communicatie uitingen: van een merkcampagne en communicatiestrategie tot een guerilla actie, en van een winkelvloer activatie tot een website concept of andere digitale oplossingen.

Op zoek naar een bureau om een creatief concept te ontwikkelen?

Michel (Oprichter & Merkstrateeg) vertelt je graag meer over onze aanpak