One Shoe (part of iO)

Senioren lekker lang zelfstandig in Alphen aan den Rijn

Gemeente Alphen aan den Rijn Campagne

Door vergrijzing en bezuinigingen in de zorg is het voorbereiden van senioren op een zelfstandige toekomst belangrijker dan ooit. De gemeente Alphen aan den Rijn ziet dat er weinig bewustzijn is bij de doelgroep en heeft besloten om een online platform te maken dat informatie en ondersteuning biedt aan senioren. Om meer aandacht voor het platform te genereren, heeft de gemeente de samenwerking met One Shoe opgezocht om een publiekscampagne te realiseren.

Help ouderen een handje

Door maatschappelijke veranderingen is het voor ouderen in veel gevallen een logische keuze om langere tijd zelfstandig te leven als de gezondheid het toelaat. Mensen verhuizen tegenwoordig niet zomaar naar een andere woonvorm. Voor de gemeente Alphen aan den Rijn was het doel dan ook duidelijk: senioren langer verantwoord zelfstandig laten wonen en leven. Dit is vaak met kleine aanpassingen al mogelijk. Wel vraagt het natuurlijk om inzet van veel verschillende partijen, bovenal van de senioren zelf.

Online platform voor ouderen

Met een online platform was de gemeente al enige tijd bezig met het helpen en ondersteunen van senioren die langer zelfstandig willen zijn. Door onder andere actief aandacht te schenken aan sociale kwesties, eenzaamheid, dementie en financieel misbruik wil de gemeente de doelgroep informatie verschaffen en waar mogelijk ondersteunen. Naast het platform besteedt de gemeente ook aandacht aan bijvoorbeeld geclusterde woonvormen, het gebruik van technologie en een betere samenwerking tussen zorgverleners. Voor ouderen is dit platform noodzakelijk om de toekomst goed te regelen.

Lekker lang zelfstandig

Hoewel dit onderwerp zich goed zou lenen voor een waarschuwende toon, hebben we bewust gekozen voor een positieve boodschap. Met de tagline “Lekker lang zelfstandig” is dat goed gelukt. Met deze optimistische belofte worden mensen niet bang gemaakt, maar zien ze de voordelen van langer zelfstandig zijn. 

'Tot straks!'

Met de campagne stimuleren we de doelgroep ook om erop uit te gaan. In de letterlijke zin door naar buiten te gaan en in beweging te blijven, maar ook zeker dat het nú tijd is om de mogelijkheden voor de toekomst te onderzoeken. Dit komt ook terug in het beeldmateriaal. De deurmat die in plaats van het traditionele ‘welkom’ juist ‘tot straks!’ verkondigt, laat zien dat als je je woonomstandigheden goed hebt geregeld, het altijd een basis is waar je op terug kunt vallen. Of dat nu met of zonder mantelzorg of andere hulp is, maakt dan niet uit.

Naast de primaire doelgroep bestaande uit 65-plussers, we hebben ook gekozen om de kinderen van deze senioren te bereiken met de campagne om meer zichtbaarheid te genereren en ervoor te zorgen dat kinderen het gesprek met hun ouders aangaan.

Niet te missen

Voor de campagne hebben we verschillende media ingezet:

  • Online bannering
  • Social posts en advertenties
  • Outdoor posters (A0 formaat)
  • Led displays langs de toegangswegen van de gemeente
  • Flyers en posters voor buurthuizen en dokterspraktijken
  • Advertenties in huis-aan-huis- en dagbladen

Vanwege het coronavirus lag de focus op online media en advertenties in huis-aan-huis- en dagbladen. Door onzekerheid of de doelgroep zich veel buiten zou bevinden hebben we gekozen voor media die het huis binnenkomen.

Als een team

De samenwerking tussen One Shoe en gemeente Alphen aan den Rijn heeft voor een mooie campagne gezorgd. Doordat de gemeente vanuit een positieve mindset steeds een actieve bijdrage leverde, hebben we samen iets moois neergezet.


47.500Online vertoningen
1880Websitebezoekers vanuit online advertenties
1,36%Click-through rate bij de doelgroep 65-plussers

Topics:

Samen met experts een creatief concept ontwikkelen?

Michel (Oprichter & Merkstrateeg) vertelt je graag meer over onze aanpak


Volgende